måndag, oktober 28, 2013

Kanske värt att pröva?

Idag var det rena rama natta på fullmäktige. Maken till pajkastning, vilja till missförstånd, destruktionsambitioner och konfliktsökeri har jag nog aldrig varit med om. Och, vilket smärtar mig, jag kan inte med bästa vilja i världen säga att den ena sidan var bättre än den andra. Det var bottennivå rakt över.

Och där satt vi på Brofästet hela dagen medan syret försvann i lokalen, i full medvetenhet om att stormen skulle komma in över landet, och diskuterade allt annat än de frågor som stod på dagordningen. (Mina tankar var på annat håll, så jag bidrog varken åt det ena eller andra hållet, och det kan jag stå för. Livet, omsorgen och omtanken och framförallt kärleken till mina föräldrar är långt viktigare än ett fullmäktigemöte i oktober. Det var en orolig själ som satt på V-bänken idag och väntade på besked från sjukhuset.) Hur som helst, var det en principfråga som skulle upp till debatt så blev det tjafs kring ett specifikt fall. Var det ett delårsbokslut som skulle läggas till handlingarna så blev det en budgetdebatt med frågor kring en framtida skattehöjning. Var det ett samrådsförfarande som skulle vara i blickpunkten så blev det frågan om Linnéuniversitetets lokalisering som hamnade i ultrafokus. Ja, det kan inte ha varit lätt för en ordförande att hantera klubban vid det här mötet. Det visade det sig inte vara, nej.

Att det sedan bara är en del som behöver bry sig om våra demokratiskt överenskomna tidsbegränsningar är ju tyvärr ingen nyhet, men sällan har det blivit så tydligt som idag. Nej, den här dagen tar vi och glömmer och kastar i det runda arkivet. Själv ska jag dessutom ta mig en bit paj att stoppa i magen. Det är ett betydligt bättre användningsområde för dylika maträtter än att kasta dem antagonister emellan. Jag har ett smalrecept på en fullkornspaj med helt vegetarisk touch. Ni kanske borde pröva det, fullmäktigekamrater? Jag lovar, den är god och ger inte den minsta bismak av missbrukad demokrati.

Inga kommentarer: