söndag, oktober 20, 2013

En kulen söndag i oktober...

Tänk att det kan vara så svårt att skilja på begreppen RESPEKT och MAKT att en del människor ideligen rör ihop dem. Det är som gubben på norra Öland som en av mina fd chefer berättade om och som brukade säga:
"Jag har två saker att göra på dagen, att hämta tidningen och att hämta posten, och likväl kör det ihop sig."

Ja, så där kan det tydligen bli. Att visa respekt för andra ger mycket mer förtroende och därmed inflytande än att visa sin (självupplevda) makt. Det är inte så mycket svårare än så. Tycker jag.

Och söndagen är faktiskt den av veckans dagar som jag både värderar högst och en av de dagar då jag har mest att göra. Idag blev det spelning i kyrkan, fotboll, politiskt möte samt byte av garderob. Det mesta av detta kan klassificeras som "vila och rekreation". Dock inte allt, men det är trots allt just rekreation vi behöver åtminstone EN dag i veckan. Punkt.

Inga kommentarer: