söndag, mars 05, 2006

Vasalopp, politik och demokrati

Söndagens Vasalopp är över. Det är den tävling som lockar fram mest patriotism hos mig. Blir det inte en segrare från Sverige så är dagen förstörd.... Pierre tycker att jag är ologisk och allt annat än politiskt korrekt. Alla mina vackra ord om mångfald och integration faller platt bara för att jag sitter och hejar på Sverige säger han. Det bryr jag mig inte om. Jag säger som vanligt att idrott och politik inte hör ihop. Och Vasaloppet är en svensk institution. Dessutom är det en lek. Och då får man vara patriot. Det handlar ju bara om en dag om året, drygt fyra timmar första söndagen i mars. Tjo ho. Den dagen är det viktigare att segra än att delta, eller vad heter det???

Hörde att man har bildat nåt som heter Demokratisk vänster i Lund, ett kommunalt parti. Skönt att vi inte behöver göra så här i kommunen eller i länet. Vi hade en riktigt intressant diskussion om demokratins olika former igår på vår valkonferens. Demokratin måste återerövras varje dag, och jag är extra nöjd med att jag fick in ett litet avsnitt om skolans roll för de demokratiska baskunskaperna i vårt regionalpolitiska program. Baskunskaper i att skriva, räkna och läsa är odiskutabelt viktiga, men baskunskaper i demokrati är också viktiga. Det måste vi lyfta fram. Elever och studerande måste lära sig att kritiskt granska sin samtid och se orättvisor och missförhållanden för att vårt samhälle i nästa steg ska bli mer rättvist. Alla ska ha lika värde och lika möjligheter. Vi i Vänstern har en viktig roll i den processen! Det går nämligen inte av sig självt.

Men snälla, rör inte Vasaloppet.....

Inga kommentarer: