söndag, mars 12, 2006

Guld och andra bullar


Vilken helg det har varit! Svisch bara, så var den över. Kul!

Annars började den väl inte så där himla bra. Senaste opinionsundersökningen bland väljarsympatierna var ingen direkt uppiggande läsning för en vänsterpartist. Men vi ger inte upp! Än är det lång tid kvar.

Fredagen avslutades med årets Guldfest. Jag skulle dela ut kommunens idrotts- och kulturpriser, och det var väl illa nog. När sedan kommunalrådet ringde på morgonkvisten och var sjuk och bad mig dela ut jämställdhetspriset också så var måttet rågat. Dagen gick i neurosens tecken. Det hela avlöpte dock väl. Jag fick till och med publiken att sjunga med i "Åh åh åh tjejer..."! Snyggt svidade, självklart med matchande färger, skred vi in på Palace, Pierre och jag (se bilden som jag hämtat från guldfestens hemsida), och kvällen blev riktigt trevlig. Självaste drottningen, för dagen iklädd knallröda paljetter (gissa vem?), förärade festen med sin närvaro.... Dansen på slutet, när den väl blev av, blev också den riktigt trivsam innan vi gav oss hem i snöyran (i nån annans taxi, men står man inte och väntar så får man väl beställa en ny?). Lördagen inleddes sedan i ett dvalaliknande tillstånd. Fast melodikrysset knäckte vi i alla fall!

Hur i hela fridens namn kan svenska folket rösta fram Willy Wonka och en knallblå fladdrande målarfärgsklick till finalen i årets melodifestival??? Okej, färgklicken kan sjunga och hon äger scenen av egen kraft, men låten??? Och Wonka, snälla snälla Wonka, borde inte nedlåta sig till att sjunga alls. Pinsamt, folket, pinsamt! Intrycket blev väl inte bättre av att Familjen Macahan direkt från syltan i Texas också gick vidare i dagens tävling. Vad har man emot en gudabenådad röst som Roger Pontare (till förväxling lik Kung Vinter) som dessutom hade tävlingens vackraste show? Pinsamt, folket, pinsamt! Kanske var det samma röster som redovisades i opinionsundersökningen (se ovan). Då förstår jag. Annars förstår jag inte alls.

Nu har jag kanelbullar hemma, över 100 stycken. De är jättegoda. Fikasugen? Jag kan vidarebefordra receptet!

6 kommentarer:

Birgitta Axelsson Edström sa...

Ja, våra frukostar är intressanta. Liksom fikatillfällena. Och middagarna. Och när jag stryker. Etc etc... Ja, hemmalivet är som ett enda träningsläger. Kul! ;-)

tomasrj sa...

Vad får man om man blandar blått och rött? ;-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

En ursnygg lila färg!!

Anonym sa...

Vad har du emot en grön kubb? Jag hade gärna fångat den!
Lila var den kejseliga färgen och den betydde makt!

Anonym sa...

Den kejserliga förståss!

Birgitta Axelsson Edström sa...

Hatten har jag inget emot, men låten.... Blä! Minst fyrtio år gammal! Och jag är rädd att den hade varit för gammal redan då.

Och den lila färgen är lite feministisk i min värld. Så det så!