söndag, mars 26, 2006

Lönetak, särundervisning eller sommarskola?

Denna afton går diskussionerna i det vänster-liberala hemmet min väg. Lars Ohly har gjort ett alldeles briljant utspel och krävt lönetak för statliga direktörer. Han tycker att ingen ska tjäna mer än statsministern, vilket i så fall skulle betyda att man får "svälta sig fram" på 118 000 kronor i månaden. Så sant, så sant. Säg det till det ensamstående vårdbiträdet med tre barn och som tjänar 14 000 kronor. Idag rapporterar text-tv dessutom om en studie som säger att barn till ensamstående har det fattigare än barn till sammanboende föräldrar. Så sant så sant. Det är inte ens överraskande. Men med en lön på 118 000 per månad hade man nog inte behövt bekymra sig ens om man vore ensamstående.

Ibland säger Lars Ohly helt rätt saker! Det hände idag. Och i våra diskussioner denna afton har jag, enligt min åsikt, tydligare mer rätt än vanligt. Samtidigt är det naturligtvis svårt att försvara rottingmajoren Björklund (fp) när han vill ha auktoritativa lärare, fler specialskolor för elever med funktionshinder och särundervisning för flickor och pojkar. Det är rena stenåldern. Och inte nog med det, vår skolminister Baylan (s) vill avhjälpa elevers bristande måluppfyllelse med sommarskolor. Snacka om att ta till nöd- och akutlösningar! Vad skulle ett par veckor på sommaren kunna bidra med om man har misslyckats under nio skolår?

Nej, både (s) och (fp) gör politiska misstag denna söndag. Frågan är om förslagen är förankrade i respektive parti. Fast det är svårt att dölja att jag är rätt nöjd. Idag var det ändå vi som drog det längsta strået och sa rätt saker i rätt tid!

3 kommentarer:

Pierre Edström sa...

Ja riktigt så illa som media återgivit Jan Björklund lär det inte ha varit. Specialskolorna handlar om barn med multifunktionshinder, en klart eftersatt grupp i dagens skola. Särundervisningen handlar om att skolan ska ha MÖJLIGHET att dela upp i de ämnen där man ser en vinst i det (vilket säkert inte är så många men de finns). En anledning är att pojkar ofta kan vara mer högljudda och kan tala för sig vilket gör att tjejerna blir tysta och inte vågar ta för sig. Alla är ju inte som du ;-). En annan anledning är att flickor är tidigare i utvecklingen och har lättare att lära. Tro´t om du vill ;-). Ordet katederundervisning använde aldrig Björklund själv utan det begreppet har media skapat. Vad han menade var att det är alltför mycket självstudier i skolan där eleverna lämnas "vind för våg". Mer av handledning och genomgångar behövs. Blev själv mörkrädd när jag läste text-tv och referatet från Björklunds tal. Jag minns nämligen de s k katederundervisarna som de sämsta lärarna jag hade i skolan och att dela upp elever är inget jag förespråkar.

Man får nog ta medias rapportering med en nypa salt ibland eller hur var det med speglingen av Vänsterpartiets kongress i Göteborg? Jag minns missnöjda kommentarer från en viss person. Eller hur....hi hi

Puss från liberale sambon ;-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Men du min liberale allra käraste, då handlar det hela om att din vän Rottingmajoren har slagit in öppna dörrar. Allt det du beskriver är redan verklighet idag, så det behöver inte sägas som någon nyhet alls, såvida inte Folkpartiet tycker att man ska ta ifrån den professionellt arbetande personalen i skolan det friutrymme de idag har. För min del tycker jag att det är rimligast att de som har pedagogisk kompetens väljer undervisningsmetodik. Jag tycker inte att klåfingriga politiker ska blanda sig i det.

Hmm... Är det inte vi på vänsterkanten som brukar beskyllas för politisk klåfingrighet? Så skönt att vi byter roller ibland!

;-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Förresten, du har helt rätt. Ibland blir rapporteringen i media riktigt sned. Skönt ändå att veta att vi inte är ensamma om att drabbas. Så har det nämligen känts sista tiden.
Tröstpuss på dig!