måndag, maj 30, 2016

Dagen efter Mors dag 2016

Igår var det Mors dag. Det var första gången jag firade den utan att mamma fanns med. Själv blev jag firad med blommor och böcker. Goa dottern vet precis vad jag behöver! Nu är sommarens lata stunder i solstolen räddade, liksom regniga eftermiddagar i soffan (såna hoppas jag också få uppleva i sommar). Vi åt tårta och bullar och hade det riktigt mysigt framemot eftermiddagen efter jobbet på högmässan i kyrkan och lite röjningsarbete i villan i Bergavik.



Men sinnet är allt annat än ljust. Jag saknar både mamma och pappa så mycket att det gör riktigt ont. Speciellt jobbigt är det nu när vi har sålt huset och håller på att tömma det. Varenda pryl är förknippad med minnen. Varje gång när man går nerför källartrappan så känner man att det är en av de sista gångerna man gör det där vardagliga: Man trampar just där och håller i ledstången medan man förflyttar sig nedåt en aning på sniskan för att inte snubbla. För Emmy är det ännu värre. Idag kan det ha varit sista gången hon var där. Sådant känns. Även om man är flera som hjälps åt med det rent praktiska så sitter tankarna och känslorna på insidan och man måste hantera dem på egen hand. Tusentals minnen finns fasthäftade i väggarna överallt och mammas och pappas röster kan man höra hela tiden liksom stegen i trappan och golvknarret. Mitt fina barndomshem ska nu befolkas av andra och snart hoppas jag att det springer nya små barnafötter där. Jag hoppas de stänger dörren till källaren bara. Det räcker att jag ramlade ner där huvudstupa i späd ålder.

Men, mamma och pappa, gårdagens tårta hade räckt till er också. Jag hade gärna sett att ni hade ätit den istället för att jag fick en massa rester över att äta idag. Sorgen och saknaden är nämligen närmast oövervinnerlig. Hoppas att ni får ännu godare tårta där ni är, däruppe i himlen, och att du mamma får all grädde du kan önska dig. Det var ju ändå Mors dag. Kram och tack för allt du var från dotter nr 2.


Inga kommentarer: