måndag, maj 09, 2016

1917 eller 2016?

Jag har väldigt medvetet valt att hålla mig på avstånd från debatten som gällde Vänsterpartiets kongress i Örebro under helgen som gick. Skälen till detta är många. Ett av dem är mitt svala intresse. Jag har tyvärr hört det mesta förut.

En sak som jag ändå måste kommentera är motionen som handlade om sk tendensfrihet. Man kan läsa hela motionen och se vilka som undertecknat den här. Motionen röstades ned, och jag undrar hur det överhuvudtaget är möjligt år 2016 i ett samhälle som ser sig som vilande på demokratisk grund och där människor åtnjuter såväl åsikts- som yttrandefrihet. Hur ser partiet på sådana grundbultar när de ska appliceras på det egna partiet och dess medlemmar?

Jag känner klara vibrationer från Orwells Djurfarmen och tänker osökt på frasen "Alla är jämlika, men en del är mer jämlika än andra".  Om man förmenar medlemmar att tänka fritt, att försöka påverka politiken internt och att prata med likasinnade har man inte i ett demokratiskt system att göra. Det är hårda ord, men det är exakt så jag känner.

Och här trodde faktiskt inte mina ögon när jag läste partistyrelsens svar och ännu mer fick jag gnugga mig i ögonen när jag läste att motionen avslagits av kongressen. Det är helt enkelt FÖR mycket för ett parti som fortfarande säger sig slåss mot Stalinstämpeln och k-ordet. Är den kampen alltså också ett spel för gallerierna?

Debatten, diskussionen, själva det politiska livet och den ideologiska utvecklingen ska strängt taget alltså föras på ett ställe, nämligen i partistyrelsen. Det låter snarare 1917 än 2016, kamrater.

Inga kommentarer: