tisdag, maj 03, 2016

Brev till ansvarig utgivare

Hej Barometern/Gota Media gm ansvarig utgivare!

Vilket trevligt initiativ att ta hit Marcus Oscarsson på en föreläsning! Barometern fyller ju 175 år, och som ni så riktigt har påpekat flera gånger så är en sådan lång utgivningstid ett resultat av en stor skara trogna prenumeranter. Det passar ju perfekt att visa upp det nya fina tidningshuset för dem och samtidigt bjuda på en intressant föreläsning! Om jag inte har fattat helt fel så finns det flera tillfällen inplanerade utöver just denna föreläsning som hölls i förra veckan.

När jag läste om evenemanget på sociala media samma kväll som det ägde rum så ställde jag frågan om det fanns hörselslinga i föreläsningslokalen. Det var ingen officiell fråga, mer en undran, men de svar jag fick från några av tidningens anställda blev ganska förvirrande. I tur och ordning så fick jag nämligen följande reaktioner:
  • INGEN ANING
  • JA
  • NEJ

Jag begär inte att enskilda anställda ska veta allting och det spelar ingen roll vilka jag har kommunicerat med. Jag begär inte heller att det ska finnas en fast installerad slinga i en lokal som egentligen är ett fika- och lunchrum (det var tydligen där föreläsningen ägde rum). Det jag dock hoppas kunna begära är att det ska finnas fundamentala möjligheter för hörselskadade prenumeranter att ta del av bonusarrangemang som riktar sig så allmänt som till ”prenumeranter” och att det ska vara en känd och grundläggande policy att sådana hänsyn tas. Vi lever ju ändå i år 2016, eller hur? De tekniska möjligheterna är oerhört många! Det håller absolut inte som argumentation att hävda att arrangemanget enbart riktar sig till prenumeranter och inte till allmänheten. Det finns inget som talar för att det inte finns hörselskadade i den trogna prenumerantskaran (sannolikheten ökar markant med stigande ålder och något säger mig att äldre sannolikt prenumererar i större utsträckning än yngre) och en prenumeration har mig veterligen samma pris oavsett den betalandes hörselkurva.

Diskussionen på kvällen via nätet tog slut i viss oenighet och jag blev uppmanad att kontakta tidningens ägare/ledning, och det är därför jag skriver nu. Uppenbarligen har det skett en miss här (om det nu inte är så att svar nr två ovan är det rätta). Nu är ju fler kvällar inplanerade, och chansen finns att rätta till misstaget. Det finns mobila slingor att tillgå. Jag vet att Kalmar kommun har sådana och även HRF i Kalmar kan säkert bistå med hjälp och stöd. Ta chansen att öka tillgänglighet och grad av delaktighet samtidigt som ni visar respekt för den som har drabbats av en funktionsnedsättning! En sådan har man nämligen inte valt. Däremot kan man naturligtvis, vilket framkom i diskussionen under kvällen, välja att inte delta i evenemang som man inte kan tillgodogöra sig, men är det verkligen en rimlig användning av ordet ”frivillig”, dvs att skyla över tidningens misstag genom att säga att ”det är frivilligt att gå dit” när det handlar om en grupp människor som helt enkelt utesluts alternativt får sitta med i publiken hela kvällen utan att höra vad som sägs?

Lite kuriosa: Min pappa har prenumererat på Barometern i alla år i Kalmar. Inte en enda gång, inte en enda provmånad, byttes Barometern mot Östra Småland under min uppväxt och inte senare heller. Dagen efter Marcus Oscarsson-föreläsningen hittade jag ett erbjudande i hans brevlåda från Barometern om att ”pröva en dagstidning via prenumeration”. Det hela blev ganska absurt. Vi har nämligen stoppat tidningen eftersom pappa mycket hastigt fick lämna jordelivet för drygt en månad sedan. Kvällen innan jag såg lappen i brevlådan fick jag klart för mig att OM han hade levt hade hans möjligheter att ta del av en intressant bonuskväll i den tidnings regi som han har stött i vått och torrt i 57 år hade varit lika med noll. Med den hörselskada han hade så hade det inte varit möjligt att höra ett ord utan en simpel hörselslinga att koppla in hörapparaten på. Föreläsningen var uppenbarligen inte riktad till alla prenumeranter, utan bara till en del. 57 års inbetalningar hade kanske, i den bästa av världar och i det bästa av tidningshus, kunnat ge åtminstone möjligheten att delta till en prenumerant med sällsynt klart intellekt och ett vaket politiskt sinne men med en medfödd hörselnedsättning?

Så här kan vi väl inte ha det? Jag vet nämligen att min pappa inte är ensam, varken i världen eller i Kalmar med omnejd, om problemet ”dålig hörsel”. Han kommer inte att ställa några fler krav där han finns i sin himmel och jag är övertygad om att han inte längre plågas av sådana futtiga begränsningar som en defekt hörselnerv, men vi andra som fortfarande lever bör få ett hyfsat bemötande och en rimlig chans till delaktighet. Det GÅR om man bara vill och om man är villig att lära sig lite mer om tillgänglighet och hjälpmedel!

Jag bistår gärna med mer upplysningar om intresse finns!

Vänliga hälsningar

Birgitta Axelsson Edström

Också trogen prenumerant

Inga kommentarer: