torsdag, mars 12, 2015

"Vi har utvecklats!"

Igår hade vi som de flesta vet Feministisk afton i Kalmar. Det blev en helt igenom lyckad och mycket välbesökt  kväll, trots tågstrulet som försenade kvällens huvudtalare med en timme, men man är väl flexibel ;-) Det måste man ju vara när man har med järnvägen att göra numera. Hur som helst, Gudrun Schyman kom infarande som ett jehu vid 19-tiden och sprang direkt upp på scenen och levererade ett långt, lärorikt, inspirerande och upplyftande inlägg fram till ca sju minuter innan hennes tåg skulle avgå igen mot Malmö. Det gick vägen, mycket tack vare chauffören Marcus som tog till alla möjliga och omöjliga knep för att hinna till och från stationen med marginal. För övrigt bidrog komikern Anneli Abrahamsson och en del musikinslag på den öppna scenen till kvällens behållning. Vi lokala talare (vi som är officiella talespersoner för F! Kalmar län) gjorde också vårt bästa för att elda upp publiken i rätt stämning  ;-) TACK till alla som jobbade med evenemanget och TACK till alla som var där!

Jag träffade Gudrun personligen senast i valrörelsen 2002. Då var hon partiledare för Vänsterpartiet och samlade stora skaror på Larmtorgets scen en vacker sensommarkväll i augusti. Hon har ju förmågan att väcka intresse. Så är det bara, men tyvärr så minns jag också tidningsartiklarna dagen efter. Jodå, Östra Småland hade Gudrun på förstasidan, eller, tja, det beror på hur man ser det. Man såg hennes ben. Bilden var tagen bakom Gudrun, och själva motivet var hennes ben och kjolkanten. Sedan såg man publiken som satt och stod på torget i bakgrunden, mellan och vid sidan av partiledarspirorna. Snacka om nedgörande bild... och visst sjutton var den medvetet vald. Rapporteringen från gårdagen var ljusår mycket bättre. Det går framåt!

Jag passade på att byta några ord med huvudpersonen, och sa att det var trevligt att ses här i Kalmar igen. Senaste gången var 2002. "2002...", sa hon, "då var det ett helt annat parti". "Ja, det var det" svarade jag. "Men vi har utvecklats. Det är ju trevligt!" sa hon. Och det är det ju. Och dessutom är det sant.

Igår passade jag på att inhandla lite nya partimärken. Jag har redan en hög med feministmärken, och de funkar ju utmärkt fortfarande, men alla knappar och pins med V på är liksom lite passé om man uttrycker sig försiktigt, och då menar jag inte bara i mitt liv utan överhuvudtaget. Vi behöver nytänkande! Vi behöver nya perspektiv! Vi behöver nya idéer och vi behöver vilja och mod!
Dessutom behöver vi något att sticka hål på uppblåsta pampar med. De här fungerade utmärkt att smälla ballonger med igår (men det lät lite väl mycket). Jag är helt övertygad om att de kan användas även i mer bildlig bemärkelse, för det behövs. Uppblåsthet är tyvärr en sjuka som sprider sig i de traditionella politiska lagren.

MEN: Bäva månde patriarkatet! Det feministiska genombrottet sker nu! Vi är på gång, helt enkelt för att vi har utvecklats och kan utvecklas!

Inga kommentarer: