torsdag, augusti 14, 2014

Ta bollen och gör ett vackert mål!

Det händer sannerligen inte ofta, men det händer faktiskt då och då. Ett av de mest tröttsamma fenomenen är nämligen förutsägbarheten, och jag sätter en liten ära i att inte kvala in i gruppen förutsägbara människor, åtminstone inte varje vecka ;-)

Alltså, jag tycker att gårdagens utspel från major Björklund och den borgerliga regeringen om 100 timmar mer idrott i grundskolan koncentrerat på de senare åren är riktigt klokt. Det ni! Vi har alldeles för höga samband mellan hälsa och fysisk aktivitet för att vi ska kunna bortse från betydelsen. Jag är dessutom helt övertygad om att ökad rörelse ger chans till ett bättre och mer motiverat lärande. Bra där! Att sedan moderaterna i Kalmar län också vill driva frågan som sin är väl att betrakta som kuriosa i sammanhanget ;-)

Sedan vill jag ju lägga till en liten sak på min önskelista: Tänk om någon kunde lägga motsvarande förslag för den estetiska-kulturella verksamheten? Där har regeringen mot bättre vetande dragit ner antalet timmar till noll (en del av gymnasieskolans program) eller till ett minimum. Även den kompetensen bidrar till hälsa och ett mångsidigt rikt liv med bättre beredskap till lärande inom andra mer traditionellt värderade områden såsom matematik, språk och teknik. Men vem har modet att säga det och samtidigt riskera att bli uthängd som verklighetsfrånvänd flumskoleanhängare, trots att det ju är det SISTA man i så fall är?

Som sagt, en utökning av ämnet Idrott och hälsa är ett gott steg på vägen. En utökning av de estetiska ämnena vore minst lika fruktbart. Vem vågar plocka upp bollen och göra ett vackert mål? Det är ett riktigt friläge mitt i valrörelsen!

Inga kommentarer: