måndag, april 07, 2014

Gubbsjuka i EU-frågan

Jag fick som bekant i förra veckan en artikel publicerad i Barometern inför det stundande EU-parlamentsvalet. Bara för att jag skulle roa mig lite så gick jag igår in på webupplagans kommentarsfält och studerade innehållet i de fem kommentarer som låg där. Nej, jag blev inte ledsen. Jag blev faktiskt ganska full i skratt OCH samtidigt stärkt i min redan tidigare mycket starka uppfattning: Feminism utmanar. Gubbar är rädda för feminism. Reaktionerna blir nämligen både patetiska och patetiskt låga. Kolla själva här.

  • "..där är du värd en pusskram": Det är väl ungefär, eller tydligare, det allra det sista jag skulle önska mig.
  • "...prata med kluven tunga": Jodå, analysförmågan kan brista ibland, speciellt om man lever med en verklighetsbild som enbart är svart och vit. Vi som ser nyanser kan också se möjligheter med det mesta, så även med ett europeiskt samarbete inom viktiga områden med konsekvenser för många.
  • "Varför via EU? Är det inte att "gå över ån efter vatten". Det strömmar in 100 000-tals förtryckta kvinnor till Sverige. Hjälp dem i stället, innan det blir helt ohanterligt.": Och detta sägs av en gubbe som jag aldrig har träffat. Hur mycket vet han om min kamp för kvinnors rättigheter här och nu på ort och ställe? Hur mycket vet han om vilka konsekvenser min feministiska övertygelse har fått? Hur många säkra inkomster har han själv gått miste om för att han tror på rättvisa? Jag har ingen aning. Poängen är att han inte han har en enda aning om mig han heller.
  • "Vad jag förstår är det dock sexigare för Birgitta Axelsson Edström (V) att sitta i Bryssel och lösa de inhemska problemen.": Ja, det där är ju min personliga favorit. Kommentatorn får nog själv stå för kopplingen mellan den egna sexualiteten och EU-parlamentet. Förmodligen finns det en sådan, för inte kan enda meningen med kommentaren vara att förolämpa mig? Jo, vid närmare eftertanke kan det nog vara så, och i brist på annat så lyfter man då fram det som ligger en själv närmast.
Feminism utmanar. Kvinnor utmanar. Gubbar av den här kalibern har svårt att hantera det på ett kvalificerat sätt. Egentligen är det ju synd om dem. Att lida av gubbsjuka är nog jobbigt, speciellt när man gång på gång blir överkörd av kompetenta kvinnor som både vågar och vill stå upp för sina åsikter.

2 kommentarer:

Thore Berggren sa...

Jo, så är det.
Själv blir jag överbevisad av kompetenta kvinnor stup i ett. Jag brukar ta det som uttryck för att jag har en ständigt påfylld lista av nya förbättringsområden hos mig själv att ta itu med.
För gamla utdaterade gubbstruttar, som på goda grunder upplever att det var alldeles för längesedan de spelade någon roll eller någon tog intryck av vad de sa, är kompetenta kvinnor utmanande på ett ännu mer påtagligt sätt.
Att gå i diskussion med dem är dock totalt spilld energi. De har bättre behov av en napp att sätta i munnnen till tröst (när nu mamma högst troligt är borta för längesen).
Men en uppskattande kram ska du få även från denna gubbstrutt. Varken du vill ha den eller ej.
;-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Du är väl ingen gubbstrutt???
Och nej, någon diskussion med dem tar jag inte. Jag är ganska nyduschad ;-)