måndag, januari 05, 2015

Reaktion till Barometern igår söndag



Detta är det brev jag skickade till Barometern igår söndagen den 4 januari 2015 som en reaktion på lördagens artikel där jag inte fick möjlighet att yttra mig. Idag publicerades en artikel av tidningen efter en kort intervju igår kväll. Det tackar jag för!

Artikeln i lördagens tidning där Bertil Dahl (V) försöker lägga över sitt eget ansvar för kommunens ekonomi och verksamhet på mig som avgången ledamot i omsorgsnämnden måste naturligtvis följas upp. Under lördagen hade jag kontakt med många undrande medborgare som ställer sig frågan om hur det är möjligt att sådant skrivs i seriösa media. Jag har svarat att den fria pressen gör som den vill, men att jag ju helst ser att jag får en chans att bemöta i sakfrågan.

Bertil Dahls agerande etiketteras med ord som skamligt, sliskigt, fegt och ohederligt från såväl höger som vänster. Vad man än anser i den värderingsfrågan så är en sak klar: Ansvaret för kommunens ekonomi vilar hos kommunledningens majoritet. Dahls försök att svära sig fri från det ansvaret bör ifrågasättas grundligt.

Sedan Vänsterpartiet gjorde upp med Socialdemokraterna och Centerpartiet så finns det inte längre några möjligheter att bedriva vare sig rättviseinriktad eller feministisk politik i majoritetsställning i Kalmar kommun. För dessa tre partier och deras främsta företrädare är det numera helt andra målsättningar som gäller. Det är således omöjligt för mig att under sådana förhållanden delta i kommunpolitiken under Vänsterpartiets flagg. Att smita undan ansvar ligger så att säga inte för mig. Däremot vägrar jag att stå med Svarte Petter i ett spel där jag inte deltar.

Bertil Dahl har rätt i en sak: Jag är inte längre vänsterpartist, men den politik som genomförs i omsorgsnämnden liksom i kommunens andra nämnder och styrelser är per definition vänsterpartistisk, dock i Kalmartappning, eftersom den lyder under kommunfullmäktiges budget. Denna ”Kalmarvänsterpolitik” har föga gemensamt med den strävan efter rättvisa och jämställdhet som har varit min drivkraft under 20 års tid som förtroendevald på olika nivåer. Det är därför jag nu hittar nya vägar inom Feministiskt initiativ. Där finns både viljan och energin. Bertil Dahl och Kalmarvänstern har ju tappat bådadera och har tyvärr inte heller hedern i behåll.

Inga kommentarer: