måndag, september 29, 2014

Ordet för dagen

Den här måndagen har jag INTE sett fram emot, det erkänns, men det är väl bara att hosta upp sig, lugna ner sig och genomlida den. Till råga på allt så skiner dessutom solen och temperaturen är på väg uppåt.

En som ser fram emot dagen är dock mamma som just idag ska få komma hem efter en veckas korttidsboende. Det är, vilket jag har konstaterat förr, inte lätt att bli gammal när man vill vara ung och frisk. Även om omgivningen gör sitt allra yttersta och lite till så är det omöjligt att kompensera för konsekvenserna av tidens och livets gång. Man får ta en dag i taget och pröva sig fram, men enkelt är det inte för någon som är inblandad.

Vad är då ordet för dagen? Jo, utan att jag förstår riktigt varför men kanske anar lite grann, så är det sedan jag steg upp i morse en gammal bönesång som vi ofta sjöng i min ungdom:
Giv oss, o Herre, öppnade ögon
Vi vill se Jesus, vidröra honom
Lär oss att lyssna, höra hans stämma
Giv oss, o Herre, öppnade ögon

Den tar jag med mig idag in i utmaningarna. Studerar man teologi så bör det här naturligtvis vara bönen nummer ett varje dag, inte bara dagen före en tentamen...

Inga kommentarer: