lördag, september 08, 2012

"Sanna mina ord"

Han räknas till tomtar och troll
en gammal kär legend
En halvsann sagofigur
från den kristna mytologin
En dammig symbol
för gårdagens samhällsmoral
ett gammalt och förlegat livsideal

Hans namn klingar i mångas öron
som en flykt från verkligheten
Ett farligt lyckopiller
Ett opium för folken
Det sista sköra halmstråt
för vilsna människobarn
suggererade till att tro
av illusionisten "pastor Pratkvarn"

Men, sanna mina ord
det är inte den verklighet
jag lever i
Inte den melodi
jag går och nynnar på

Men visst låter det som en saga
för den som aldrig upplevt Gud
En frukt av amerikansk
kulturimperialism
Ett verk av smarta businessmen
förklädda i vita kragar
Moderna tempelmånglare
med "dollarstinna" magar

Men, sanna mina ord...

Jesus Kristus är mitt livsideal
Nerven och pulsen
Hjärtat i min sång

Ibland säger andra det bättre med ord än man själv gör. Tack till Ingmar Johansson för den här texten från 1979. Den är lika aktuell idag...



Inga kommentarer: