onsdag, september 12, 2012

Nu laddar jag om!

Nu börjar det kännas i luften att hösten är på väg. Även om det kan vara varmt mitt på dagen så är det kyligare tidiga morgnar och när man tar sig hemåt på kvällarna. Det är inte en utveckling jag på något sätt beklagar. Jag gillar hösten. Den ger mig ro.

Det är när mörkret sänker sig lite tidigare som man kan stressa ner. Den ljusa tiden ska oftast fyllas med något aktivt, men när det börjar bli skumt sjunker tempot. Det är inte så att man lägger ner jobbet, men plötsligt blir det mer tid till att fundera, att tänka lite längre tankar och att skriva. Sommartid är man mest stressad av att ta tillvara sommaren som alltid är för kort och regnar bort.... Dessutom är klimatet på min arbetsplats sådant att det är alldeles för kallt på vintern och alldeles för varmt på sommaren. Det är höst och vår som det är möjligt att vara där utan några större bekymmer. Och nu är det helt enkelt höst. Man kan spänna av. Det finns tid till att vara människa igen! Som jag har längtat!

Och då, när jag vill göra det där som man under de senaste månaderna inte har haft ro till, att gå igenom arbetsrummet, att skriva de där artiklarna, att leta reda på de där argumenten som kan behövas i kommande debatter, att på allvar formulera visioner och berättelser om det goda samhället, det är DÅ jag inte KAN jobba på mitt jobb. Förbaskade svartmögel. Förbaskade avstängda vatten. Förbaskade försummade underhåll.

Och det sura i historien, förutom det gamla tidningspapperet som finns under väv och tapeter förstås som är surt i mer konkret betydelse, är att det är högern, patriarkatet, rasisterna, välfärdshaveristerna, privatiseringsextremisterna och våra andra motståndare som vinner på eländet. Det är kampen mot det som är orätt som tar stryk. Det är det goda samhället som vi vill vara med och bygga som tappar fart. Det tycker jag är tråkigt....

Men kampen kan inte ta paus. Den måste föras på andra arenor. För min del får det bli hemifrån ett bra tag till, och med hjälp av nätet kan man göra mycket nytta helt oberoende av tid och rum. Även om det går troll i vår vattenskadesanering så finns det gott om troll också på nätet att hantera. Så, akta er! Nu laddar jag om!



Inga kommentarer: