torsdag, augusti 24, 2006

Liten och långt borta

Idag har vår värld blivit fattigare, närmare bestämt strax över 11% fattigare. Vårt solsystem har reducerats från nio planeter till åtta. Pluto har mist sin status som planet. Den är för liten och ligger dessutom för långt bort.

Jag tycker det känns lite trist. Det är inte så att Pluto och jag har en nära relation till varandra. Jag brukar inte ligga vaken på nätterna och tänka på Pluto. Problemet är bara att jag är van vid att solsystemet består av nio planeter. Det blir lite svårt att smälta att jag har förlorat en sanning. Plötsligt finns det bara åtta. Ett litet sorgearbete tänker jag tillåta mig att ha.

Jag trodde inte att det skulle vara nio för all framtid. Den planet jag trodde skulle försvinna först skulle vara vår egen. Det vore inte så konstigt med tanke på all den tortyr och misshandel vi utsätter Moder Jord för. Men våra vetenskapmän hann före mänskligheten med reduceringen. Efter långa diskussioner kom man fram till ett beslut. Pluto försvann.

En slutsats är: Låter man de kloka bestämma är det lätt att man definierar bort den som är liten och obetydlig och dessutom finns långt bort. Är det riktigt klokt egentligen?

Inga kommentarer: