måndag, juni 08, 2015

Sommarnostalgi

Jag tänker inte gnälla på vädret. I helgen hade vi växlande väderlek, både regn och sol och en himla massa vind. Vi städade hemma, putsade fönster, bytte gardiner och grillade på gården. På söndagen hann vi med invigningen av de nya utomhusplanerna i Långviken. Det var en helg som var fylld av aktiviteter av det där slaget som man MÅSTE göra ibland men också av rena nöjen. Och vädret? Ja, man får ju anpassa sig. Det bestämmer man själv.

Idag har jag varit på resa och nu när jag åker hemåt genom ett grönt Götaland med sjöar, åkrar, ängar och skogar så tänker jag bara: "Se på liljorna på marken. De varken skördar eller sår. Likväl föder eder Fader dem. Är inte ni förmer än de?" Men växterna är smartare än oss ibland. De dricker när det regnar, växer när det är sol och blir starkare när det blåser.

Och så passerar man lite kor då och då. Rödbrokiga och godmodiga ligger de på de gröna ängarna och ser ut som de bonader som farmor envisades med att ha hängande på väggarna i huset i det karga Bohusländska klipplandskapet. Plötsligt blir jag nostalgisk... Varje sommar var vi på Klädesholmen och badade i det salta vattnet. Ute skränade måsarna. Silltunnorna utanför den närmaste konservfabriken "doftade". Farfar fiskade makrill och just makrill fick vi till middag fem dagar av sju. Kokt, stekt, i soppform... Ofta regande det och blåste,och då kunde man inte ens vara ute. Brännmaneterna dök man på ibland när det var badväder. En gång fick jag en i ögat. Blåmaneterna bildade slemlock i hela badviken när det var den sortens vind.

Som sagt, nostalgisk kan man vara, men det är absolut skönast på avstånd när man tänker på vissa detaljer. Men absolut, somrarna på Västkusten saknar jag, allra mest den härliga dialekten, det otvungna sättet att umgås på och det härliga klara vattnet som är så salt att man blev alldeles vit efter badet och håret kändes som inoljad skumgummi... Och allt detta för bara några kossors skull som tog sig en vilopaus på en grön äng någonstans i Sörmland...

Inga kommentarer: