onsdag, oktober 25, 2017

Fortbildningsvecka med mera

Det pågår en fortbildningsvecka på Sankt Sigfrids folkhögskola. Växjö stift bjuder in alla anställda att delta i en mängd olika seminarier inom olika ämnen. Dagens tema var Tron, hoppet och kärleken och bland de medverkande fanns bland andra Kent Wisti och Irma Schultz. Båda två är värda att lyssna på!

Vi på Sensus visar Kent Wistis och Maria Kuchens utställning KYSS och försökte just idag även på andra vis göra så att dagens tema skulle synas lite extra mycket. Kanske är det uppblåsningen av ballongerna som gör att jag just nu känner mig mer än vanligt yr i skallen... Hjärtformade ballonger är, kan jag intyga efter dagen, både mer tröga att blåsa upp och skörare än vanliga runda. Det gick nämligen inte att använda en elektrisk pump utan att hela utställningshallen gång på gång fick hjärtsnörp av pangade ballonger. Det blev ren lungkraft som fick göra tjänst istället, närmare bestämt min.

Störst av allt är kärleken
Även Biskop Fredrik medverkade som utfrågare på stora scenen med den äran. Det är en konst att ställa intressanta frågor som öppnar upp, ger svar och utvecklar vidare. Han använde sitt kreativa sinne även vid vårt skapande-bord. Där kan man exempelvis måla, göra pins (se ovan) och spela bygelgitarr. Man kan också, vilket biskopen gjorde, dekorera en egen disktrasa medelst färg och stämplar.
Fortbildning på hög nivå med Sensus förstås ;-)
Fortbildningsveckan pågår nu i två dagar till.. Det är roligt att träffa alla glada stiftsanställda och byta några ord. Speciellt spännande är det att de olika yrkeskategorierna möts och berikar varandras perspektiv. Det är så verklig verksamhetsutveckling kan komma till stånd!

Själv har jag varit splittrad den här veckan. Det är mycket som händer på en gång just nu och även kvällarna har fyllts och fylls med aktiviteter. Kyrkopolitiken har tagit sin tid, och jag har sällan känt mig så jagad som de sista dagarna. Förhoppningsvis lugnar det ner sig i och med nya kyrkofullmäktiges första sammanträde i morgon då nytt fullmäktigepresidium och ny valberedning ska väljas. Diskussionerna inför detta har varit, minst sagt, intensiva och har förbrukat energi i klar paritet med uppblåsningen av hjärtformade ballonger, fast inte lika kul...

Inga kommentarer: