onsdag, maj 30, 2012

Födslovåndor

Jag har en text som vill ut, men det känns trögt. Den kommer att handla om att vi måste tänka med hjärtat också, inte bara med den smarta och beräknande hjärnan. Den kommer att ta upp exempel på missförhållanden som vi skulle kunna åtgärda om vi bara tog hänsyn till den emotionella delen av vår intelligens lite oftare, eller varför inte hela tiden? Vi har en värld som till stora dela formas av mänskligt tänkande och planerande, och trots att vi människor kan känna kärlek, lycka, omsorg, glädje och empati så är det inte dessa egenskaper som karakteriserar världen. Det är helt andra saker, till exempel kortsiktighet, lönsamhet, girighet och jakt på syndabockar.

Jag är inte nöjd med världen, och jag är inte helt nöjd med mig själv heller. Kanske är det därför texten inte vill födas ordentligt. Men jag är envis, så till slut kommer det att gå. Födslovåndor gör ont, men resultatet brukar vara värt smärtan och ångesten :-)

Inga kommentarer: