fredag, maj 11, 2012

"Är du intresserad av fotboll?"

Idag fick jag en rolig fråga. "Är du intresserad av fotboll?" Den är ju inte svår att svara "Ja!" på, men när nästa fråga blev "Går du på alla matcher?" så blev det inte lika enkelt längre. Vilka matcher då? Hur många lag har vi i den här kommunen? Ja, det är faktiskt fler än ETT, och så länge man har en familj att ta hand om och umgås med, ett hem att vårda, ett liv att leva och ett arbete att sköta så kan man knappast fara som en skottspole mellan Åbyvallen, Fredriksskans, Gröndal, Skyttis och Tingbyskans eller någon annan plan så fort domaren blåser för avspark nånstans. Men varje lag har publik och spelare, och varje förening gör samhället en stor tjänst genom att bedriva sin mycket viktiga verksamhet, en verksamhet som gagnar såväl folkhälsan och den sociala samhörigheten och en rad andra företeelser.

Svaret på frågan är hur som helst: "Ja, jag försöker gå på alla matcher jag kan gå på. I år har jag inte kunnat gå på någon mer än mot GAIS på långfredagen, men seriespelet har ju bara börjat. Och Guldfågeln Arena har jag inte varit på alls, varken innevarande eller föregående år, men tänker gå på derby den 25 juni och en gång i september."

Så det så.

Inga kommentarer: