måndag, augusti 08, 2016

Östgötsk grekisk ananas

Så var man då hemkommen efter årets Vadstenaresa. I år åkte vi tåg och buss. Det gick riktigt bra, och långt billigare var det än att köra bil tack vare dagskorten för familj som både KLT och Östgötatrafiken säljer nu i sommar. 180 kr plus 250 kr för två vuxna enkelresa och då kan man göra hur många stopp man vill. Billigare går det inte att åka. På hemvägen gjorde vi en avstickare till svärföräldrarna i Åtvidaberg också. Smidigt och bra!

Enda nackdelen var ju att det blev lite problem med måltiderna. Kustpilen har färdigrätter att servera (micromodellen ni vet) och mackor med fyllning, men man kan aldrig förutsätta att det finns något där utöver ostmackor för en vegetarian. Det vet ju alla (eller hur?) att det är direkt hälsovådligt att äta något vegetariskt då och då, så därför finns det inte några sådana alternativ alls. Därför beslutade vi oss, eftersom resan igår sträckte sig från kl 11.43 till 22.05 utan några uppehåll som gick att spendera för lunchintag, att köpa något matnyttigt i middagsväg på stationen i Linköping att ta med på tåget hemåt. På centralen finns ett Take Away-ställe och där hade man sallader av olika slag med dressing och bestick och allt som man kan behöva. Den vegetariska varianten var (TADA! och trumvirvel): GREKISK SALLAD! Sådan har man ju aldrig ätit, typ ;-) Men jag klagar inte. Jag gillar fortfarande grekisk sallad. Det är helt OK att äta en sådan, bara man får vitlöksdressing till. För säkerhets skull (dels så vet man ju aldrig hur en del definierar vegetariskt ty ibland ingår såväl fisk som skaldjur och kyckling i den kategorin, dels så har jag ju mina mindre trevliga allergier att ta hänsyn till) så frågade jag personalen innan jag handlade:
-Vad innehåller den grekiska salladen?
Svaret blev:
- Bara grönsaker.
- Och det är ingen ananas bland grönsakerna? fortsatte jag.
- Nejdå, var det stensäkra svaret. avlevererat med ett leende.

Hungern började smyga sig på, och det där lät ju lovande. Jag tog en grekisk sallad med vitlöksdressing och maken tog en räksallad med Rhode Island-dressing. Kvällen var räddad! När tåget just hade avgått så skulle vi äta.
Grekisk sallad UTAN ananas från Take Away-stället på Linköpings central.
Jag gillar inte att idiotförklara folk, men det där blev ju nästan komiskt. "Finn fem fel" liksom. Pierre kunde äta lite av den efter att han hade ätit upp sin räksallad (även den med ananas) och resten gick sedan i papperskorgen. Hela salladen badade ju, naturligtvis, i spad från den konserverade ananasskivan. Men, som personalen sa, den innehöll ingen ananas. Nej då.

Nåväl, man kan lära sig något av allting. För det första: Jag förstår att det kan vara svårt att förstå en del frågor. Då är det bättre att inte besvara dem. Det här kunde gått riktigt illa. Nu drabbade det bara mig, om än i ganska hungrigt och därmed irriterat tillstånd. För det andra: För egen del kommer jag att ha svårt att lita på vad cafépersonal säger när jag ska handla något ätbart som jag inte kan se med egna ögon i förväg. För det tredje: Kustpilen hade ostmacka, drickyoghurt med hallon- och blåbärssmak samt öl. Det räddade kvällen. Speciellt det sista.

Lite kuriosa: Vi var ju i Vadstena över helgen. I fredags åt vi lunch där, och jag beställde kikärtsbiff UTAN ananas. Tror ni inte att det var färsk ananas över hela tallriken när maten väl kom? Vad ÄR det med östgötar och ananas??? Men där var det ju lättare att rätta till det hela. En generad servitör fick fixa till det, och bad förstås om ursäkt. I förra veckan hände nåt liknande här i stan när jag beställde vegetarisk plockmat UTAN nötter, mandel och ananas och fick couscous med persilja och MANDEL utan att fatta det förrän efteråt. Effekten kunde blivit mycket värre. Det blev blåsor både i och utanpå munnen, men inte värre än att det gick att hantera. Ägaren bad tusen gånger om ursäkt och misstaget lär inte upprepas. Men faktum är att så här många misstag har jag knappt råkat ut för tidigare och nu kom de slag-i-slag på en dryg vecka. Visst är det märkligt?

VIKTIGT: Människor kan dö av allergier. Jag tror inte att någon vill orsaka något sådant, men det går inte att chansa när man hanterar mat. Lite utbildning riktad till caféer och restauranger kanske vore på sin plats?

Men vi hade i varje fall trevligt, och resan med kollektiva färdmedel var både billig och bekväm. Tänk på det nästa gång ni också: Finns det alternativ till egen bil? Kanske kan det bli en angenäm överraskning, men är du allergisk: Ta med säker mat!

Inga kommentarer: