fredag, oktober 05, 2012

Jag skäms!

Ja, jag ska inte säga att jag är överraskad. Tyvärr har jag väntat på det. Det är bara sååå typiskt. Kolla länken här. Det är inte Bering Breivik som har gjort fel när han mördade massor av ungdomar och sprängde regeringskvarteret i Norges kanske värsta terrordåd hittills, det är hans mamma.

Så klart att det är kvinnan som bär all skuld! Det var ju hennes ansvar att bygga familjen. Det var ju hon, som utan samhällets hjälp, skulle ta hand om sitt barn när världen omkring henne inte fungerade. Så klart att det är HENNES fel. Kan man inte sätta henne i fängelset också??? Är man säker på att det inte var hon som höll i vapnet och byggde bomberna?

När IKEA gör vad de kan för att osynliggöra kvinnor, då ska någon lyfta fram en kvinnas betydelse för en rasistisk terrorists planerade massmördande. Är detta rimligt?

Det är klart att det inte är! Det är hög tid för oss alla att få ögonen för den dubbla bestraffning som drabbar kvinnor i tid och otid. Man ska inte synas i positiva sammanhang, men när det gäller att hitta syndabockar då är kvinnor överrepresenterade. Själv slogs jag i morse av hur osynliga kvinnor är i våra morgontidningar. En hel omslagssida med sport, obervera att detta är dagen innan vårt eget IFK Kalmar spelar den avgörande matchen i kampen om en plats i nya superettan, pryds av ENBART män. Nu är ju detta bara ett exempel, men pröva att bläddra igenom en tidning med genusglasögon en gång. Du kommer att bli förbluffad!

Kanske kommer vi fram till den dag då kvinnor och män värderas lika. Kanske kommer vi fram till den dag då en frånvarande pappa anses ha samma ansvar som en ensam närvarande mamma för barnens väl och ve. Kanske kommer vi fram till den dag då mäns överhöghet och tolkningsföreträde inte anses självklart. Ja, kanske.... Det är osäkert. En sak är dock säker: Vi får vänta riktigt länge, och det beklagar jag djupt. Jag till och med skäms.

Inga kommentarer: