måndag, oktober 15, 2012

En sån dag...

I kväll hänger jag upp lite tankar på två artiklar:

Först det orimliga i de gamla politikerpensionsvillkoren här. På det viset göder man politikerförakt, och det behöver man inte göra. Det växer nog sjutton ändå. Forna tidera politiker hade nog glömt omdömet hemma, men man får hoppas att vi har lärt oss med tiden. Det där med rimlighet, etik och moral kan vara viktigt att ha med sig i dylika frågor. Att man får pension när det inte finns en rimlig möjlighet att gå tillbaka till jobbet pga åldersskäl, det köper jag, men det MÅSTE finnas gränser.

Sedan kommer nästa artikel här. Det är INTE ok att lämna barnen på förskolan om man har ledigt. Frågan är hur det funkar vid älgjakten.... eller är det så enkelt som att det där med egen ledig tid, det är något som är förbehållet män med barn, dvs pappor, men absolut inte kvinnor med barn, dvs mammor???

Ja, ibland känns det som om världen är totalt fel ute..... Idag är en sån dag.

3 kommentarer:

Tom sa...

Men om man tänker på att förskolan har en genomtänkt pedagogisk tanke och att det i verksamheten finns en genomtänkt kontinuitet. Det där är ju en tanke som vänstern har drivit länge. Borgeligheten å sin sida hävdar ju att den bästa miljön för ett barn är om föräldern (läs modern) är hemma hos barnen medan de är små. Om barnet inte får gå till förskolan därför att föräldern är ledig bryts den pedagogiska kontinuiteten. Ur ett borgeligt perspektiv är detta helt i sin ordning eftersom hemmet är bästa platsen, men i ett vänsterperspektiv... Är det inte egentligen en borgelig idé som du försvarar när du menar att det inte är ok att barnet är i förskolan om föräldern är ledig? :) Tom

Birgitta Axelsson Edström sa...

Inte försvarar jag den idén. Jag påpekar att man behandlar ledighet olika. Jag försvarar förskolans kontinuitet, men varför är den bara viktig vid älgjakten???

Tom sa...

Då förstår jag vad du menar - och då är jag med :)