fredag, januari 16, 2009

Bokstav och anda

Jag läser just nu Barack Obamas självbiografi. Goe liberalen gav mig den i födelsedagspresent med förhoppningen att jag skulle bli liberal efter genomläsningen. Tja, vad ska man säga? Man kan ju inte glädja andra jämt, eller hur? Nej, nån liberal blir jag inte.

Men boken har sina guldkorn och är synnerligen välskriven. Igår läste jag om en man som hade blivit arbetslös från ett välbetalt bankjobb och som istället hade tagit jobb som vaktmästare i en katolsk kyrka. Han var välgörande radikal i sin uppfattning om livet och tron och allt det där. Han gick omkring med prästkrage även om han inte var präst och predikade ändå, även om folk som behövde lyssna inte gjorde det. Kul snubbe. Hur som helst, det jag fastnade för var följande omdöme som han yttrade om en del kyrkfolk:

"De tror att om de följer Bibelns bokstav så behöver de inte följa Bibelns anda."

Smaka på den meningen ett tag. Är den inte synnerligen aktuell idag? Applicera den på kriget i Gaza, på synen på homosexuellas kärlek, på integrationsfrågor etc etc. Visst är det tänkvärt?

Och jag är fortfarande vänster. Himla mycket vänster :-)

Inga kommentarer: