fredag, augusti 14, 2015

Nej SPF, det där duger inte!

Och så kom ännu ett inlägg i "gratisbussdebatten", denna gång från SPF i Kalmar (publicerat i Barometern idag den 14 augusti). Jag tycker att det är oerhört beklagligt och obehagligt när man slirar in på spåret "gratis kollektivtrafik" när det handlar om ökade möjligheter till snabbare och effektivare integration. När debattörerna kallar Migrationsverkets köp av busskort för "fördelar" och lägger ansvaret för detta på ledningen i landstinget, Kalmar Läns Trafik och Kalmar kommun så blir det än mer förvirrat. Speciellt anmärkningsvärt är ju att en av debattörerna är ett tidigare landstingsråd och följaktligen borde veta bättre. Inlägget luktar illa, inte bara på grund av okunskap utan mest eftersom det visar ett grundläggande förhållningssätt som är allt annat än rimligt: Asylsökandes möjligheter till självförsörjning ska inte stödjas förrän länets pensionärer får åka gratis på bussen.

Jag gillar inte när man ställer grupper mot varandra på det sättet. Vi ser ju samma fenomen när vi diskuterar tiggeri. Romska tiggare som drivits ut från Balkan ställs emot infödda svenskar med försörjningsstöd. Är det så himla svårt att tänka ett steg till? Att åtminstone reflektera över att mer än 80% av jordens tillgångar ägs och kontrolleras av mindre än 20% av befolkningen? Att det är fattigdomen som är problemet, inte tiggeriet? Att lösningen för en del individer som behöver hjälp NU kan vara just tiggeri, men att vi som tittar på skulle kunna medverka till andra lösningar? Nej, man slår ner på tiggaren som inget annat val har. Och nu slår man ner på asylsökande som, hör och häpna, kan få ta bussen när de inte har pengar överhuvudtaget.

Nej, SPF-företrädare, till er vill jag säga (även om det innebär en risk att jag uppfattas som pensionärsfientlig vilket i så fall vore helt galet uppfattat): Det här duger inte. Dagens artikel är en plump i protokollet, och det skulle inte förvåna mig ett dugg om den blir påhejad av länets öppet främlingsfientliga krafter. Var det verkligen meningen?

Jag tycker annars att det finns all anledning att undra över hur kollektivtrafiken drivs här i länet. Det verkar nämligen så otroligt trögt med det mesta (inklusive viljan att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig för pensionärer som helt korrekt är en grupp som inkluderar individer som har det väldigt dåligt ställt i ekonomiskt hänseende), och jag undrar varför. På andra håll lyckas man betydligt bättre. I Avesta har man tydligen gratis kollektivtrafik över hela linjen. Kanske kan det vara möjligt att kolla hur det går till där? Men det har inte med de asylsökandes busskort att göra.

En sak till som jag har funderat över länge och väl, även under den tiden då jag satt i beslutande ställning i kommunpolitiken, dock utan att få svar, är följande: Hur kan det komma sig att Östgötatrafiken hade lösningar redan 1986 på problem som är oöverstigliga i Kalmar län? När jag flyttade till Linköpings kommun i augusti 1986, det är trots allt snart 30 år sedan, så visade alla bussar hållplatsinformation på elektroniska skyltar. Det var helt enkelt omöjligt att göra i Kalmar för ett par år sedan, men nu funkar det åtminstone ibland. Man hade lågtrafiktaxa (om jag inte minns fel så gällde den mellan kl 9 och 15) och högtrafiktaxa och skillnaden var avsevärd. Det gynnade alla som kunde åka på andra tider och som inte var hänvisade till att passa 8-16-jobb. I Kalmar går det INTE. Varför? Att erbjuda halva taxepriset under lågtrafik skulle naturligtvis kunna betyda en hel del för beläggningen och fördelningen av resandet! Men nej. Det gaur inte. Visst är det konstigt att det gick alldeles utmärkt i Östergötland för 30 år sedan? Även utan en diskussion om asylsökande som får busskort?

Jag tycker att diskussionen är skämmig på flera plan. Jag tycker att det är pinsamt att KLT inte har lyckats lösa uppenbara problem, och att landstinget och länets kommuner inte har kunnat prioritera kollektivtrafiken och dess utmaningar. Mest smärtsamt är dock att de bruna och illadoftande argumenten förs fram av än den ena och än den andra aktören just nu, och att det är redan utsatta människor som får klä skott för de urgamla bristerna i konstruktivitet, kreativitet och vilja hos de beslutande. Man borde sannerligen veta bättre än så.

Inga kommentarer: