Då står vi här, omgivna av konst och
kultur. Frågan ”Vad ska vi ha kulturen till?” ställs ju då och
då. Efter 20 år i kommunpolitiken så tillåter jag mig att
uttrycka min ganska stora frustration över den uteblivna insikten på
så många håll som gör att frågan ställs så ofta. Det är inte
ett dugg konstigt att jag skyr frågan som pesten. Kulturen ska vi ju
inte ”ha” till något. Det är vi människor som behöver den.
Den är mänsklig. Utan den är vi inte fullständiga människor. Det
är svaret. Men just här och nu så finns det ett värde till. Jag
återkommer till det.
Men man kan inte stanna där, vid att
kulturen är ett mänskligt behov. För vad händer om vi inte fattar
vilka behov vi har? För det gör inte alla. Ofta, inte minst när
jag funderar kring kulturens betydelse, tänker jag på Rollo Mays
ord ”Den som inte kan skapa måste förstöra”. Det stämmer, men
inte bara på barn och ungdomar som lever sina liv i segregerade
områden som saknar både inflytande och framtidshopp. Det stämmer
också på välbärgade vuxna människor som till och med kan ha full
tillgång till två av vår tids stora maktapparater, nämligen
demokratin och pengarna. Till och med där kan driften att förstöra
övertrumfa viljan att skapa och hjälpa, helt enkelt för att man
inte förstår att själva skapandet är en positiv drivkraft medan
driften att förlöjliga är destruktiv till sin natur sedd oavsett
perspektiv. Den som mår bra behöver inte förlöjliga andra. Den
som kan skapa behöver inte förstöra. Den kan istället bygga upp.
Hållbara samhällen byggs av hållbara människor. Den som ger sig
ut på det kulturella fältet blir inte rädd för det nya. Men det
krävs att man kan göra som havet: Våga. Och man måste våga låta
sig inspireras!
Men rädslan är det som hindrar oss.
Vi ser det på så många möjliga arenor idag. Rädslan breder ut
sig, rädslan för det nya, för det outforskade, för det som vi
inte ser målet med och som vi inte förstår, för det som inte ens
finns men som väntar på att bli skapat, för det som leder oss in
på vägar där vi aldrig har vandrat. Det kanske inte ens finns
vägar. Det kanske är vi som skapar de första spåren på en helt
ny stig. Det är klart att det är skrämmande, främst för den som
inte ens har gett sig själv möjlighet att resa in i sitt eget inre.
Jakten på annat ytligt och märkvärdigt, sånt som är
lättförståeligt för plånbokens ordbok, har inte så sällan
lämnat den egna trädgården outforskad. Och då har man ju inte en
aning om vad som finns där. Men växer, det gör det. Ogräset. Jag
menar alltså driften att sortera ut andra och sätta sig själv
främst. Att slå fast att det som är annorlunda är fel och
opassande. Driften att stänga dörren och inte bry sig. Och det är kanske därför som stadens nya kulturcentrum dröjer, trots att vi behöver det så väl, och då menar jag inte bara vi i Byteatern utan alla vi människor. Vad ska man
då göra åt det?
För det första, en människa som är
trygg i sig själv och som har en egen förmåga att tänka och skapa
unika och nya saker, som ser andras skapande som bidrag till allas
utveckling blir inte rädd för det nya som känns främmande. Därför
ska vi låta varje människa få utveckla sin skapande och sin
analyserande förmåga. Jag kallar det KULTUR.
För det andra, en människa som kan
dra egna slutsatser, som kan göra rationella val och som känner sig
trygg med det känner sig inte hotad när historien upprepar sig.
Därför ska vi låta varje enskild människa få utvecklas
intellektuellt. Det handlar alltså om BILDNING.
För det tredje, ett hållbart samhälle
som byggs för människor och som ska bestå över tid behöver
värderingar som också håller, en vision som bärs av människor
som lever som de lär, som har en stadig värdegrund och som vill
utveckla på djupet. Vi behöver se bortom ytan, men gör vi det?
Kalmar ska få nya universitetsbyggnader i hamnen. Det har vi hört
länge, och nu är det på gång. Men, man bygger inte en
universitetsregion genom att lägga betongblock på betongblock. Man
bygger en universitetsmiljö genom att tro på människan och genom
att ge henne utmaningar. Man bygger inte framtid genom att bygga hus.
Man bygger framtid genom att människor får självförtroende och
får en tilltro till att man kan bidra. Ingen kan göra allt, men
alla kan göra något. Och när man bygger så bygger man
TILLSAMMANS, med de olika resurser vi har. Jag brukar efterlysa detta
som VILJA.
I Melodifestivalen brukar man säga ”Vi
har ett resultat”. Jag måste säga något annat, nämligen ”Vi
har ett problem”. Problembilden är nämligen omfattande. För att
människor ska få tillräcklig självkänsla och bli av med rädslan
för det främmande behöver vi en ny rörelse, en process som sätter
väsentligheterna, dvs människan, i centrum. Vi behöver nytänkande.
Vi behöver uppmuntra varandra i det arbetet och bejaka våra
olikheter och ta vara på våra resurser. Vi behöver hjälpas åt.
”Vi har bara varandra” sjunger di Leva, och det är minsann inte
så bara, förutsatt att vi ser och bejakar de olika resurser vi alla
har tillsammans. Civilsamhället har på bred front ett uppdrag, ett
civilsamhälle som är levande jämt och som på olika sätt jobbar
med kultur, bildning och vilja. Då kan man inte sitta fast i gamla
bås, utan man måste vara beredd att tänka nytt ÄVEN när det
gäller strukturer och arbetsformer och FRAMFÖRALLT när det gäller
hur man lever sitt eget liv. Det räcker inte med retorik. Det måste
finnas praktik. Också. Som vi ser här idag, i galleriet. DET är
praktik och det är WIN-WIN.
Och konsten och kulturen är en sådan
praktik. Det är ett språk, eller egentligen många, att göra sig
förstådd med och som hjälper oss att förstå andra och att
utvecklas, kanske på områden vi inte ens hade en aning om att det
fanns en potential. För ett tag sedan blev det extra tydligt för
mig.
Jag jobbar ju med teater och med musik.
Körsång har länge varit viktigt för mig. Under några år har jag
haft den stora förmånen att, utöver att leda den stora kören Vox
Communis som är ett av mina livselixir, också i Vuxenskolans regi
få leda Våga låta-körer. Det handlar om att ge människor, som
kanske aldrig någonsin har prövat eller som någon gång för
mycket länge sedan har sjungit i kör och använt sin sångröst
tillsammans med andra, möjlighet att utforska sin egen resurs. Det
är en underbar process! Jag har haft körer på två nivåer, några
som har lite större erfarenhet sedan tidigare och som vågar sig på
att sjunga i stämmor tillsammans ganska snabbt. Den andra nivån har
befunnit sig på ett mer grundläggande stadium, men mot slutet av
andra terminen så vågade vi oss på att sjunga både i kanon och i
stämmor. Det gick långt över förväntan, speciellt med tanke på
vilken ledare de hade… Hur som helst, jag tänjde på gränserna
ordentligt. Speciellt vid ett tillfälle frågade jag ”Hur känns
det?” och en av deltagarna svarade ”Jag är stolt över mig
själv”. Bättre betyg kunde vi inte få, vi som stod där i
grannhuset här (nämligen i IOGT-lokalen i Gamla stan) och som just
hade tagit oss igenom ett tvåstämmigt arrangemang. Finns det något
större än att delta i något som gör medmänniskor stolta över
sig själva? Hon hade erövrat ett nytt språk. Hon visste att hon
kunde något som hon tidigare bara hade drömt om. Hon hade fått ett
nytt uttryckssätt. Det var stort! Och jag fattade ju inte hur stort
det var förrän jag satt i bilen på väg hem och det slog mig med
full kraft: Människan är en fantastisk skapelse, men varför
begränsar vi oss själva och våra möjligheter så ofta och så
mycket?
Och det är ju det där med språk och
uttrycksmedel… Det är ju därför, bland annat, som vi har skapat
kulturen. Vi människor vill säga något, och inte ens för den som
älskar det skrivna ordet så mycket som jag gör så räcker det
till allt jag vill säga. Det behövs fler former! Och det är därför
vi utvecklade konsten, musiken, dramatiken, sången, målandet,
dansen… En kompis till mig studerade till organist i
Göteborg. En av lärarna där brukade säga ”Stockholmskörerna
sjunger så vackert! Problemet är att de har glömt varför de gör
det.”
DET är något jag ofta tänker på.
Att utöva kultur är att vilja säga något. Det får man aldrig
glömma bort, och kanske får man i det perspektivet stå ut med en
och annan falsk ton, ett snett och grällt penseldrag för mycket och
en och annan paus som inte är planerad, bara man inte glömmer det
viktiga: ”JAG VILL SÄGA NÅT SOM JAG TYCKER ÄR VIKTIGT FÖR DIG
ATT FÖRSTÅ.” Och så måste vi göra det möjligt för varandra,
genom övning och praktik, att förstå och kommunicera, för det är
ju i kommunikationen, i den ömsesidiga dialogen i mötet mellan
självständiga, tänkande och kännande människor, som utveckling
sker.
Det är genom kulturen som människor
kan få utvecklas. Det är på det viset vår inneboende skapande
förmåga, för den finns där hos oss alla vare sig vi har fattat
det eller ej, kan bli till positiv kraft istället för destruktion
och avund. Det är då vi kan se den främmande andre som en
berikande resurs istället för en belastning. Det är då vi
respekterar och uppskattar det nya och det främmande, för vi är ju
lika unika själva. Det är så vi kan skapa hållbar utveckling och
rika liv på riktigt, inte bara kortsiktighet och papperspengar på
plastkort. Det är där vi kan nå målet: En utvecklande värld för
alla. Och att dela med sig av sina kunskaper, sprida dem och låta
oss andra ta del SAMTIDIGT som man direkt ser till att hjälpa andra
som behöver hjälp (det som sker här i Rädda barnens regi) är ju
rent genialt! Mer sånt!!! Tack alla medverkande konstnärer som
bidrar, tack Rädda barnens alla funktionärer som jobbar och sliter,
tack Monica Strandberg som öppnar sitt galleri för detta och tack
alla besökare och köpare! Alla behövs! Konsten gör ALLA rikare,
speciellt HÄR. Låt oss utmanas, lära oss mer, se mer och GE mer!
Låt oss inspirera varandra. Ta konstnärerna här som förebilder i
den strävan. De delar med sig av sin förmåga, sitt kunnande, sitt
budskap och vi kan dela med oss av vårt. Vi utvecklas, vi får
rikare liv och barnen i det katastrofdrabbade Nepal kan vi ge en liten chans
till ett mer beboeligt liv.
LÅT OSS SKAPA, HJÄLPA OCH GE
TILLSAMMANS! Det är så vi bygger ett hållbart samhälle för oss
alla.
Och så avslutade jag med att läsa
Kent Anderssons underbara dikt VINGEN:
Vi går alla omkring med en vinge
som vi inte kan flyga med
som blir en puckel för oss
som vi måste smyga med.
Vi hade nog alla kunnat flyga
om inte alla självutnämnda
vicevärdar,
skolmästare, konstaplar
och alla dom praktiska, taktiska,
nitiska, kritiska,
anemiska,
akademiska
felfinnarna med pekpinnarna
hade sagt:
Du kan väl inte flyga!
Håll dig på marken din envingade
djävel!
Och drömmer du ens om att våga
med ett enda vingeslag
pröva din flygförmåga
så tar vi din vinge en dag!
Vi går alla omkring med en vinge,
en dröm, en längtan, en sång.
Tänk om alla våra vingar finge
flyga tillsammans en gång!
Så om du ser en vinge
flaxa över taken
ska du inte springa hem och bli nervös
du ska bara stanna och begrunda saken
och sen tänka:
"Där är en som sluppit lös!"
PS. Som tack fick jag den här lilla söta broderiprydda tändsticksasken, och den blev jag glad för. Ett rosa hjärta som man kan tända ljus med, det är väl i det närmaste perfekt? Låt oss tända mer ljus! Och du, missa inte utställningen i Monica Strandbergs galleri. Den pågår veckan ut!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar