söndag, mars 16, 2014

Så att det räcker och blir över

Nej, det räcker nog nu. Eller, det räckte redan innan.... Med en tenta i faggorna och ett arbetsschema som ser ut som en smärre katastrof så blir man inte direkt upplyft av påminnelser om att man borde göra så mycket mer än man gör. För exakt en vecka sedan blev jag berörd in i hjärteroten av Sonja Aldén som sjöng "som din dag så skall din kraft ock vara" ur "Blott en dag"-psalmen. Idag är tvivlen större än en sådan förtröstan, men självklart är det mitt eget fel. Om man upplever att Gud finns långt bort, längre bort än tidigare, vem är det egentligen som har flyttat på sig?

Naturligtvis är det jag. Naturligtvis är skulden min. Naturligtvis borde jag gjort på något annat sätt, men nu sitter jag här mitt i stressen och mitt i tvivlen på min egen förmåga SAMT på möjligheten att få stöd och hjälp. Nej, det räcker faktiskt nu. Jag är trött, och jag behöver inte fler påminnelser om hur oandlig jag är.

Den här dagen är snart slut. Tack och lov för det. I morgon är en annan dag. Jag hoppas att den kommer att kännas bättre. Jag har i varje fall kommit en bit på väg med mitt PM-skrivande. Det är ju något jag kan påverka själv i varje fall. Jag har en strategi klar, och jag SKA bli färdig med eländet i morgon om det så ska ta mig hela dagen. "Han ger kraft till alla arbetsdagar och ger även tid till lugn och ro" sjöng Tomas Hagenfors till "Blott en dag"-melodin. Gud, jag ska försöka lita på det. Om jag inte klarar det, hjälp mig i alla fall. Mina egna krafter håller nämligen på att sina.

Tvivel är trons andra dimension sägs det, men det är ingen rolig dimension...  Trots allt Gud, jag vet att du har kraft så att det räcker och blir över. Den räcker nog till mig också.... hoppas jag. Amen.

1 kommentar:

Thore Berggren sa...

När nöd och mörker rår och själen brinner,
när hjärtat vilse går och väg ej finner
och intet ser och intet mer kan bära.
När hjärtat ropar, Herre, är du nära.

(Olle Adolphson; Koral)