onsdag, november 26, 2014

Apropå budget

Jag följer den kommunala budgetdebatten på avstånd numera, men är man samhällsintresserad så är man, även om man inte längre sitter med i de beslutande rummen. Dessutom är det ju då man kan tycka och tänka fritt, så jag passar på att göra precis det :-)
  • Jag bor inte i Nybro kommun, men jag har jobbat där. Jag förstår inte riktigt hur man ska få plus och minus att gå ihop där när man både säger nej till fastighetsförsäljning och till skattehöjning. Det lär bli ett delikat problem för den nyförlovade alliansen att lösa framöver. Att man säger nej till försäljningen är både logiskt och klokt, och dessutom helt i linje med väljarnas besked i september, men resten???
  • Moderaterna i Kalmar har tydligen gjort bort sig. Åtminstone anser Centerns starke man det. Man presenterar inte ett fullgott budgetalternativ utan en viljeinriktning, och längre än så kom man tydligen inte. Dessutom blev man "tvingade" att rösta för majoritetens budget, hur nu det gick till. Nåja, vi måste väl ändå vara lite mänskliga och inse att läget är nytt för M, med nya representanter på de högsta positionerna. Det är ju ett problem Centern inte har. De gör sig ju av med de nya och behåller di gamle så länge det bara går och låter förnyelsen istället ske genom att man byter fot då och då.
  • Jag tycker att det är tråkigt att det största oppositionspartiet nedvärderar kulturen och vill skjuta kulturcentrum på framtiden och istället bygga ny simhall. Jag trodde ju att det fanns en politisk enighet bland de demokratiska partierna om värdet av kultur och estetisk bildning men jag hade tydligen fel. Självklart måste simhallen också åtgärdas, men var sak har sin tid. Man behöver inte sätta idrott och kultur emot varandra utan man kan göra både och, om än inte samtidigt. Vill vi satsa på Kalmar som motor i regionen så måste vi ge kulturen bättre förutsättningar.
  • Folkpartiet har övertagit Centerns gamle Särimner och tänker i sitt budgetförslag sälja Kläckeberga gård. Är det sådant man kallar intellektuell återanvändning? Kanske inte förresten. Det handlar nog bara om återanvändning.
  • SD vill spara pengar på minskad invandring. Det var ju ingen nyhet alls, men jag nämner det ändå utifall någon skulle riskera att glömma vad det bruna partiet egentligen står för.
  • Jag tycker att det är tråkigt att det inte finns någon fungerande opposition värd namnet i Kalmar. Det utarmar det politiska samtalet och på sikt hotas det demokratiska engagemanget. Jag hoppas på en vitalisering! Det skulle de allra flesta tjäna på, inte minst väljarna bland gräsrötterna.
Men nu ska jag inte gnälla mer. En del gillar ju inte när jag gör det. Vädret och sommardäcken satte stopp för mina planer att åka till stiftsfullmäktiges möte idag, men solen skiner och det är kallt och gott ute. Kanske blir det en promenad vad det lider. Lite syre har väl aldrig förstört lärande och läsande? Nej, och inte beslutande heller vad jag vet. Kanske skulle även den kommunala demokratin må väl av lite stärkande promenader i den verklighet som man beslutar om?

Inga kommentarer: