måndag, november 04, 2013

Tystnaden talar...

Idag låter jag tystnaden tala... Det är tydligt nog. En talande tystnad kan säga mer än tusen ord, eller hur? Speciellt är det att rekommendera när man behöver vila öronen pga en envis öroninflammation...

Men några föreläsningar från Umeå får det i alla fall bli på sjungande finlandssvenska. De handlar om effekterna av 1500-talets reformationer in i modern tid. Det är spännande och lärorikt, och äntligen något jag på allvar känner igen och tycker är riktigt intressant! Kyrkans allra tidigaste århundraden har jag väl inte riktigt gått igång på, men däremot var studiet av kvinnors ställning upplysande och examinerades som ni vet på ett sätt som passar mig bättre än en mer traditionell salstentamen. Jag antar att en del får man helt enkelt "tugga i sig", men nu står pingströrelsens framväxt och reformationens påverkan på samhälle/politik, tillväxt, ekonomi, utbildning och vetenskap på tur. Buss på bara!


Inga kommentarer: