tisdag, augusti 31, 2010

Skräp i brevlådan

Igår fick jag en faktura från Telia där det stod att de hade fakturerat mig 85 kronor för mycket. Det stod alltså minus på slutraden. Såna fakturor är bra! Den kom dessutom samtidigt med Vänsterpartiets fina valutskick, så det var en bingodag i brevinkastet. Det var nog belöningen för två flygbladsrundor i trappuppgångarna tänkte jag som faktiskt hellre vill ha belöning i form av ett bra valresultat och ett högt valdeltagande 19 september.

Idag har jag bara hunnit med att dela flygblad i mitt eget hus. Sålunda blev brevlådeskörden helt annorlunda: Valreklam från Sverigedemokraterna, full med kurvor och finstilt text med utgångspunkt i Mona Sahlin och Ilmar Reepalu. "Vi måste stoppa massinvandringen och rädda våra gamla" enligt gammal känd modell. Tröttsamt. Sen kom det en bok från en bokklubb som jag aldrig har gått med i men som jag för det mesta brukar avbeställa månadsboken från. Den här gången blev det visst fel. Jag är inte intresserad av Göran Skytte och Wilfred Stinissen, men nu kostar de båda herrarna mig 198 kr. Betala och se glad ut bara, Birgitta. Det var inte nog med elände dock. Där fanns också en utbetalning från Telia på 85 kr. Vadå elände?

Jo, så här är det: Vill jag lösa in talongen på Nordea går det bra. Avgiften är 50 kr. Ett annat alternativ är att lösa in den i en butik. Det finns mängder att välja på, och jag kan antingen hämta ut kontanter eller köpa varor för den. Bra, va? Avgiften är 25 kr. Det tredje alternativet gäller enbart Nordeakunder. Då kan man få beloppet insatt på sitt eget konto utan avgift.

Alltså, jag kan få ut 35 eller 50 kr NÄR DET ÄR TELIA SOM HAR FAKTURERAT MIG 85 KRONOR FÖR MYCKET! Hur tänker dom nu? Jag ska betala Nordea eller en butik när det är Telia som har lurat mig. Vad har Nordea, Coop, Statoil, OKQ8, Hemköp, Willys eller Pressbyrån med det att göra och varför ska de ha pengar av mig? De kan få en bok med Skytte och Stinissen istället. Jag går ändå på minus :-(

Nej, i morgon måste jag hinna med några fler flygbladsrundor även om det är svårt mellan utspel, lunchmusik och föreläsning. Det verkar ju dock vara en vaccination mot irriterande och tröttsamt skräp i brevlådan. Det kan vara värt lite stress.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!

Jag heter Marcus Haglund och jobbar på Telia Kundservice.

Om du inte vill hämta ut pengarna kan du skicka tillbaka avin till vår ekonomiavdelning enligt adressen nedan. Skriv med vilket banknummer inklusive clearingnummer pengarna ska sättas in på och även vilken bank du har. Du kan även vända dig direkt till din bank för att få pengarna insatta på ditt konto.
TELIASONERA AB
DEPOSITIONER/ÅTERBETALNINGAR
BOX 17842
118 94 STOCKHOLM

Med vänlig hälsning
Marcus Haglund, Telia Kundservice

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Marcus och Telia för mycket snabb information! Det var lite överraskande att få svar här på bloggen :-)
Men jag tycker att det egentligen vore bättre att den här lämna direkt när man får utbetalningsavin. Det är säkert många som har förlorat pengar som de så väl har behövt bara för att informationen är knapphändig.
Men tack i alla fall :-)

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Göran Skytte förstår jag MYCKET väl att man inte vill ha någon bok av någonsin, inte ens om man får betalt för att ta emot den :)