onsdag, augusti 11, 2010

Lika illa

Nej, jag gillar inte idén att ställa in det sista fullmäktigemötet före valet. Chanser till diskussion och debatt ska man inte slänga på sophögen utan istället ta tillvara. Det är ju så demokratin fungerar, och vi som sitter i fullmäktige bör föregå med gott exempel.

Men, det som tidningen Barometern just nu håller på med blir mest bara larvigt. För det första så tycker jag att man kunde hålla reda på vilket datum det handlar om. I tidning efter tidning pratar man om det inställda mötet den 31 augusti när det i själva verket är 30 augusti. Noggrannhet kan väl inte skada, eller? Har man gjort slarv till en dygd?

Sen är det så uppenbart att ett beslut om att ställa in ett fullmäktigemöte INTE kan tas utan att presidiet är med på det. I presidiet sitter två S-ledamöter och en M-ledamot. Alltså vill även M ställa in mötet. Det bryr sig M-märkta Barometern inte ens om att kommentera. Det där är inte slarv som i fråga om det felaktiga datumet ovan, det är att medvetet undanhålla information.

Hade en tredjedel av fullmäktiges ledamöter krävt ett fullmäktigemöte så hade man varit tvungen att genomföra det. Har någon krävt det? Nej, inte vad jag vet, och inte heller har jag gjort det. Poängen är dock att den heliga högeralliansen har alla möjligheter att agera, men väljer att inte göra det. Istället tar man till gnälltaktiken som vanligt. Och Barometern hänger på. Suck.

Men som sagt, man ska vårda demokratin. Det gör man genom att agera enligt dess spelregler. Man ställer inte in möten som skulle behöva hållas.

Som en extra upplysning kan jag dock nämna att även det C-styrda Kalmarsunds gymnasieförbund ställer in sitt augustimöte, det sista före valet. Frågan är om Barometern tycker att det luktar lika illa om det som om det inställda fullmäktigemötet. Det tycker nog faktiskt jag.

Inga kommentarer: