lördag, augusti 21, 2010

Pinsamt, SEA!

Jag fick idag som riksdagskandidat en enkät från något som heter Svenska evangeliska alliansen (SEA). De bad oss som står på de översta platserna på riksdagslistorna att besvara ett antal flervalsfrågor inför valet. Det är inget konstigt med det. Såna förfrågningar kommer ofta, och jag brukar svara på de allra flesta och det betyder att jag bara låter bli att svara när jag helt enkelt inte har tid. Därför tänkte jag svara på den här också.

Men jag ångrade mig snabbt. Som inledning på deras frågeformulär ligger nämligen följande text:

Syftet med undersökningen är att få svar på frågor som vi vet att många kristna i vårt land funderar på och vill ha svar på innan de röstar. Undersökningen kretsar omkring frågor som av olika anledningar inte tillhör de mest förekommande i debatten, men som är direkt avgörande för hur många av våra grupper väljer att rösta och kryssa. Det är primärt tre större områden som behandlas; synen på människan/människovärdet, religionsfriheten och synen på det civila samhället och dess förhållande till staten.

Vi kommer att använda oss av etiketten "Rekommenderad kandidat" för de kandidater som vi anser ger tillfredsställande svar på enkäten. Med hjälp av denna etikett kommer vi också att uppmuntra våra grupper att kryssa de kandidater som vi rekommenderar. Etiketten kan även användas i kandidaternas personvalskampanjer.


Alltså, så här är det: Som kandidat förväntas man svara på ett antal flervalsfrågor inom mycket komplicerade områden såsom dödshjälp, vigselplikt och abort utan att ha en enda möjlighet att kommentera svaren eller utveckla sina tankegångar. Man ska bara reagera på i förväg formulerade patentsvar. Redan det är totalt fel. Utifrån dessa svar får man sedan antingen en etikett där SEA talar om för sina medlemmar att man är tillåten att rösta på eller så får man det inte och då är det tack och adjö.

Jag är kränkt av em sådan behandling, och jag skäms å mina evangeliskt kristna medsyskons vägnar. Jag är också evangeliskt troende och tar i allra högsta grad med mig mina kristna värderingar in i mitt politiska arbete. Jag är dessutom, och här kommer det viktiga, fullt övertygad om att evangeliskt kristna, liksom alla andra människor, har fått en egen hjärna av Gud att tänka med. De behöver inte få kandidater "rekommenderade" för sig utan klarar av sin rösträtt helt med hjälp av sin egen förmåga. Jag tror dessutom att demokratin är en bra idé för ett samhälle bestående av en massa olika människor som har rätt att tänka själva. Vad SEA försöker göra är att sprida myten att kristna är dumma som tåget och både det och deras tendentiösa frågor är djupt kränkande.

Jag skäms som sagt. Jag respekterar både demokratin och mina kristna medsyskon för mycket för att delta i spektaklet.

1 kommentar:

Mats sa...

Bra Birgitta.