tisdag, april 04, 2006

Trafik, trafik och åter trafik...

Kollektivtrafik, närtrafik, flextrafik, kompletteringstrafik..... En hel massa trafik har det handlat om idag för min del. Intressant, men invecklat. Så skönt det var att få idka lite cykeltrafik och gångtrafik också, utanför arbetstid. Det rensar hjärnan.

Men kollektivtrafiken är viktig! Det är synd bara att det ska vara så stört omöjligt att få ekonomi i den. Den tenderar att kosta mer utan att man för den skull får mer för pengarna. För varje upphandling blir det dyrare och dyrare för kommunen, och inte hjälper det att partiet "Barbapapa och hans vänner" lyckades fixa till så att ett skadestånd också hotar att tömma kommunens fickor. Puh. Men kollektivtrafik ska vi ha.

Ett annat mysterium rör biljettsystemet. Vi har fattat beslut om enhetstaxa i kommunen, dvs en resa ska, hur lång den än är inom kommunens gränser, kosta 15 kronor enkel resa. KLT hävdar att de inte kan införa den taxan förrän tidigast 2008 eftersom biljettsystemet inte räcker till. PYTON! Kommer de inte ihåg bygelväskorna som konduktörer hade förr? DÅ gick det minsann! Men idag, i informationsteknikens underbara värld, så "räcker inte systemet". Tror jag ska gå på loppis och köpa en sån där väska. Den kan KLT få i present.

3 kommentarer:

tomasrj sa...

Klanteriet med upphandlingen som överklagades var onödigt. Hoppas att de ansvariga ser till att det inte återupprepas. Och hoppas att denna miss inte kommer att kosta alltför mycket. Men det finns en risk att taxan måste höjas på grund av detta.

När det gäller taxan så kan jag inte detaljerna. Ska det gälla alla som reser inom Kalmar kommun? Exempelvis om jag reser från Mönsterås till Nybro så ska delsträckan inom Kalmar kommun räknas som en zon!? I så fall borde det gå att fixa.

Zonindelningen är ju inget "av Gud givet", utan inrättat av människan. Och bussföraren trycker ju manuellt in i vilken zon han säljer biljetten. Att slå ihop flera zoner till en större zon borde inte vara något problem!

Birgitta Axelsson Edström sa...

Jag vet inte om en resa mellan kommuner där Kalmar blir en "transportsträcka" omfattas av enhetstaxan på Kalmardelen, men det kan jag ta reda på.

Och, som sagt, jag förstår inte problemet med biljettsystemet. Det gör ingen annan utanför KLT heller. Det ska i sanning bli intressant att få en pedagogiskt upplagd förklaring på det där! Om det nu överhuvudtaget går...

Basse sa...

Det är ganska mycket inom KLT som man skulle vilja ha en pedagogisk förklaring kring...

... om jag inte missminner mig så var t ex upphandlingen av gymnasieelevernas busskort så konstigt gjord att det hade varit billigare för kommunen att helt enkelt köpa årskort till dom allihop...?