fredag, april 22, 2016

Markera! Sätt stopp!

Det är med bestörtning och förvåning jag läser om gymnasiesektionerna på Kalmarsunds gymnasieförbunds skolor. Stängda sammanslutningar, exempelvis med namnen Goa Gubbs och Bara Honor, med speciella antagningsriter har existerat under lång tid. Nu lyfts frågan av elever och en lärare som tagit informationen på allvar, och alla andra (med ett par undantag) är helt tagna på sängen. Det hela är otroligt.

Jag har varit förtroendevald i gymnasieförbundets styrelse under många år. Jag tror att jag kom in år 2000 och med undantag för perioden 2003-2006 så har jag varit med fram till 2014. Inte vid ett enda tillfälle diskuterades den här frågan inom styrelsen. Jag har aldrig hört talas om sektionerna ens, men så är man som styrelseledamot inte dagligdags på skolorna och upplever miljön. Inom just gymnasieförbundet får man ju inte vara på skolorna alls förresten och inte kommunicera med vare sig elever eller personal utanför styrelsemötena. Åtminstone var det den regeln som gällde perioden 2011-2014, en mandatperiod som i gymnasieförbundet är att betrakta som en parodi på politiskt styrt arbete. Innan dess så kunde man ändå hålla känselspröten ute och hålla kontakten med verksamheten, men inte ens då framkom något om de här sällskapen.

Jag önskar att vuxenvärlden skulle sätta ner foten och säga att det här inte är OK. Tyvärr görs inte det ens nu när problemet har kommit upp till ytan. Man säger att man ska utreda vad som hänt och att man är tydlig. Man är inte alls tydlig. Slutna sällskap av det här slaget hör helt enkelt inte hemma i en offentligt driven skola år 2016. Det luktar "Flugornas herre", pennalism och "Ondskan" lång väg och vi borde ha kommit längre. När nu eleverna själva försvarar verksamheten blir det än mer pinsamt, men desto bekvämare för skol- och förbundsledning. När man säger "det är inte så farligt och det är på skoj" och därigenom pekar ut den som känner sig kränkt, förnedrad och förödmjukad som partiell och överdrivet känslig lögnare så är det inget annat än ren och skär mobbning. Jag känner igen det. Jag har varit i samma situation om än inte i skolan och inte bland ungdomar och inte heller genom fast organiserade sammanslutningar. Likväl är det samma sak. Informella och, som idet här fallet, formella kotterier som bestämmer vilka som duger och vilka som inte duger och som lever ett autonomt liv påverkar en hel organisation mycket negativt och kan bryta ner människor som befinner sig utanför. Det hör INTE hemma i en modern och offentligt driven gymnasieskola år 2016, och inte i något annat hyfsat moget sammanhang heller.

Vad har hänt med värdegrundsarbetet? Vad har hänt med "allas lika värde"? Vad har hänt med "alla ska med" vilket det stora partiet har gått till val på, om än för ett antal år sedan? Var är vuxenvärldens markering?

Strategin kanske diskuteras vid nästa logesamling. Vad vet jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir helt och hållet förfärad av hur media och du kan hänga ut ungdomar på det sättet, kalla dem för vidriga ting och instämma i anklagelser som du inte har en aning om. Den här härvan har satt djupa sår hos ungdomar som spenderat otaliga timmar med att förbättra skolorna och elevernas miljö - skadat minderåriga som förtjänar respekt snarare än att publikt hängas ut som skurkar i media. Och det är sant att de hängs ut: Vem som helst med en skolkatalog kan se vilka som ingår i grupperna som dessa anklagelser riktar sig mot och hot om våld har redan förekommit.

Hur kan allmänheten fullständigt köpa en så populistiskt fabricerad historia som dessutom dementerats av de som är med i grupperna OCH de som inte kom med. Vad säger det om åldersmakstordningen när en lärare som förmedlar rykten blir betrodd och det krävs att en elev ringer med gråten i halsen till barometern för att förklara hur hennes familj nu tror att hon är en skurk; en tjej som för att återge innehållet i SVT:s artikel tvingar barn att offentligt klä av sig samtidigt som de får suga på en dildo och bli filmade.

Vad tror ni att det får för konsekvenser för en 16-19-åring att man får se dessa kommentarer skrivna om sig själv, tätt följt av hatinlägg som detta som i sin tur bara kan jämföras med ett sverigedemokratiskt drev.

Om jag hade deltagit i smutskastningen av dessa ungdomar skulle jag skämmas. Jag skulle skämmas för att ha yttrat mig om ting jag inte har en aning om. Jag skulle skämmas över hur lätt jag kan luras att tro på falska anklagelser. Jag skulle skämmas över den skada jag åsamkar elevrörelsen som i nuläget är den enda institutionen på Kagg som faktiskt aktivt arbetar för en bättre skolmiljö.

Jag hoppas att denna kommentar kan ge lite nyans till den här bloggen. Det är trots allt det som förväntas av oss som fortfarande går i skolan.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Ja du Anonyme skribent... Jag kommer aldrig att kunna köpa konceptet med hemliga sammanslutningar och antagningsriter som gör skillnad på människor och stänger en del ute. Det är med tystnadens hjälp som sådant frodas, och jag tycker att det är allvarligt. Här har vi uppenbarligen olika inställning. En ytterligare skillnad mellan oss båda är att jag står öppet för min uppfattning medan du är anonym. Kanske är det en aning symptomatiskt?