måndag, april 20, 2015

Vi kan, men...

Ja, jag är vansinnigt illa berörd av det faktum att människor drunknar på flykt i Medelhavet. Att vi har skapat en värld där människor tvingas fly från omänskliga villkor under omänskliga former och sedan förlorar livet på grund av omänsklig politik och egoism är helt enkelt FÖR vidrigt. Och vet ni, det som gör mig mest upprörd är tystnaden. Tystnaden och likgiltigheten.

Jag kan inte simma runt i Medelhavet och rädda hundratals, tusentals drunknande. Ingen begär det heller av någon, men det man ändå kan begära är att man gör det man kan, där man är, för att göra världen en liten aning bättre. Vad kan du göra? Och vad kan jag göra?

Det är inte fel att sitta ute och dricka rosé och lukta på doften från utegrillen. Det är inte fel att synas i media eller att tjäna pengar, men när sådant blir viktigare än att göra världen bättre så har det gått snett nånstans.

I mänskligheten. I hjärtat. Och kanske i hjärnan också, så småningom. Dessutom så dör människor under tiden, utan att någon bryr sig, medan andra tjänar pengar på deras olycka. Det är omänskligt.

Och det tycker jag är så galet ledsamt... Men hoppet om en bättre värld kan jag inte släppa ändå, för det spelar roll hur vi lever våra liv. Vi kan göra skillnad! VI! KAN! Ingen annan. Så det är dags nu. Att göra det. Om vi vill.

Men vill vi?

Inga kommentarer: