onsdag, september 10, 2014

Ingen skulle vara gladare än jag



Svar på en insändare i Östran 9 september, publicerat den 10 september

Carina Adolfsson-Elgestam och Margaretha Lööf-Johansson hänvisar på insändarsidan till en insändartext som jag inte har skrivit, men jag kan bemöta deras synpunkter ändå. Jag har nämligen fått mycket frågor angående min beskrivning i andra sammanhang av den politiska miljön, en miljö som lämnar en hel del i övrigt att önska om vi ska kunna kalla den modern, demokratisk och jämställd.

Ingen skulle vara gladare än jag om jag har fel. Efter 20 års erfarenhet av lokalpolitiken i Kalmar tror jag mig ändå ha en viss insikt i hur beslutsprocesserna fungerar, därav min beskrivning. Jag väntar med spänning på att det jag efterlyser ska inträffa, nämligen att en kvinna kan ta fighten med den manliga förhärskande normen (läs makten) på allvar och också vinna den.  Jag gjorde ett försök, i själva verket flera, men priset blev högt. Det hade varit så mycket enklare för mig om jag velat och kunnat spela det förhärskande spelet, men jag kan inte av självrespekt sänka mig så lågt. Genom politiken ska vi bygga ett samhälle där alla får plats, inte skapa positioner för ja-sägare. Det är min övertygelse.

Men som sagt, jag tror på en ljus framtid. Den kan dock bara bli verklighet bara om vi kvinnor inser problembilden på allvar. Jag upprepar Madeleine Albrights ord: ”Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.” Det är måhända att ta i. Om tillvaron hinsides vet vi ju väldigt lite, men med lojalitet, raka ryggar och solidaritet kan vi komma långt i den här världen, mycket längre än vi gör på varannan plats på en valsedel.
Birgitta Axelsson Edström, Kalmar

Medlem i Feministiskt initiativ

Inga kommentarer: