söndag, mars 27, 2011

PS-möte, skolriksdag och en fredagsgroda

Två dagars partistyrelse på underbara Syninge har förlöpt och nu väntar Kommunal skolriksdag i Älvsjö. Det blir en lugn och tyst kväll på hotellrummet för att ladda om. I morgon ska man ju lyssna på major Björklund i en halvtimme och då gäller det att vara utvilad för att orka stå ut och bete sig på ett civiliserat sätt ;-)

I fredags såg jag förre stads- och skolministern Göran Persson uttala sig efter valet av Håkan Juholt till ny S-ledare. Göran Persson, som under hela sin tid på ministerposter i socialdemokratiska regeringer satt där med stöd av Vänsterpartiet, uttryckte förvånande nog följande: Det finns en del mindre intelligenta personer i partiet som tror att våra fiender finns inom det socialdemokratiska partiet, men det är inte sant. Våra fiender finns till höger och till vänster om oss (med reservation för att orden inte är exakt rätt citerade, men innebörden och budskapet är korrekt återgivet).

Det där var en aning magstarkt. Hur Göran Persson, tidigare partiledare, benämner sina egna partikamrater kan jag och vill jag inte ha några synpunkter på, men hans användning av begreppet "fiende" tycker jag är värd att kommentera. Jag använder själv aldrig det ordet om politiska företrädare som bedriver samhällsarbete och opinionsbildning i demokratisk anda och som beaktar demokratiska spelregler. Vi har politiska motståndare, det är sant, men de är inte fiender. Det är ett alltför starkt ord tycker jag, men man kan naturligtvis ibland hamna i lägen när man tycker att de agerar som välfärdens fiender etc. Man ska nog ändå vara lite försiktig med de allra hårdaste orden och istället visa varandra någon form av grundläggande respekt. Låt oss spara den hårdaste retoriken till de partier och rörelser som inte vilar på demokratisk grund. DÄR kan den sannerligen behövas.

Sedan måste jag ju bara undra: Har Håkan Juholt samma inställning som Göran Persson till oss samarbetspartier, vi som runt om i Sverige regerar kommuner och landsting tillsammans med S i röd-gröna eller röd-röda allianser? Ska vi utgå från att vi är motståndare nu? Det kom så att säga lite plötsligt i så fall. Jag hoppas inte det. Jag hoppas det var en groda som hoppade ur Mäster Perssons mun en sen fredagskväll och jag hoppas att samma groda inte bygger bo hos den nye S-ledaren. Nu vill vi se framåt, och då behövs det en stark arbetarrörelse som kan arbeta tillsammans och gemensamt. Vi tycker inte lika i alla frågor, det är ju därför vi finns i olika partier, men vi delar en tillräckligt stor del av vår värderingsgrund för att det ska räcka till samarbete. Då ska vi inte förfalla till att se varandra som fiender. Vi måste vara mognare än så.

Inga kommentarer: