onsdag, april 19, 2006

Vårsol och nämnden som våren glömde...

Vårsolen har visat sig nästan hela dagen. Tyvärr ser den inte bara till att skynda på växtligheten, den sätter press på vården av hemmet också. Fönsterrutorna ser man knappt igenom, dammet ligger i högar på hyllor och i golvhörnen och de överlevande blommorna slokar och slokar.... Pust. Familjen Edström-Axelsson måste ta sig i kragen! Fast ikväll blir det annat. Bilarna ska byta från vinterstövlar till sommarskor, och det har lite högre prioritet än dammsugaren just nu.

Tänk om vårsolen kunde lysa även på Barn- och ungdomsnämnden! Då vore livet ännu lite skönare. Min ersättare och jag försökte liva upp dagens sammanträde med att bjuda på en påse Häxskorpor, men inte ens det hjälpte. Diskussionerna blev inte så mycket mer givande för det. Vad ska man göra när värdefull sammanträdestid går åt till att diskutera hörselskyddens pedagogiska inverkan eller formella fel från tidigare sammanträden? Lilian och jag löser det hela på vårt sätt genom att åtminstone ha roligt. Tonårsfnitter är uppiggande! Åtminstone för den som fnittrar...

Ja, jag vet att man ska se till att berika mänskligheten genom sitt politiska engagemang. Jag försöker verkligen! Men när det gäller Barn- och ungdomsnämnden är det lite svårare än i andra sammanhang. Den låga nivån på de spretiga och allomfattande diskussionerna har helt enkelt börjat trötta ut mig. Skönt att mandatperioden lider mot sitt slut. Resten av året tänker jag i alla fall se till att åtminstone jag får ut nåt av mötestiden. Jag är ju också en del av mänskligheten.

Inga kommentarer: