torsdag, december 17, 2015

Samvetsnöd och beslutsångest

Idag var det en dos julhandlande på gång nere på stan igen, i samband med lunchen och efter en stunds orgelrepetitioner. Lite direkt tomtejobb blev det också, det medges, för att med djup och ärlig tacksamhet lämna över lite godsaker till två goa decemberbarn som hjälpt oss med musiken i höst. Hoppas det smakar!


Jag hamnade dock i en djup inre kris när jag skulle parkera bilen. För en gångs skull hade jag mynt till p-automaten, men när jag kom fram dit så låg det redan en p-biljett där, i "utspottningsfacket". Någon hade för ca 12 minuter sedan lagt i pengar för tre timmars parkering (maxtid) men glömt biljetten i automaten. Jag tittade mig omkring. Jag såg ingen i närheten, och än mindre någon som skyndade tillbaka till automaten för att hämta sitt p-bevis. Vad gör man då? Köper en ny annan biljett? Jag tänkte som vanligt att detta är ett läge för Dolda kameran. Det sitter någon nånstans och filmar hur man gör, och så får man stämpeln på sig att vara girig och tjuvaktig samt vilja profitera på andras olycka. Det vill jag INTE. Jag är inte sån, och inte vill jag att kyrkan ska behöva smutskastas för att en anställd vik kantor är för mycket smålänning heller.


Jag fick hjälp av vår vaktmästare Nina. Hon kom nämligen gående som en räddande ängel och gav mig rådet att naturligtvis använda biljetten och sedan sätta tillbaka den i automaten om det fanns tid kvar på p-tiden. Genialiskt! Jag gjorde så, och sparade cirka 15 kronor. Efter noga övervägande, och lite diskussion med chefen, så inser jag att jag inte har skadat någon. Visserligen har någon glömt sin p-biljett i automaten, och denna någon riskerar böter (jag såg en p-nisse springa bland bilarna när jag kom tillbaka....) men det är ju inget som jag har orsakat. Däremot kanske någon blev glad över att hitta en timmes parkering när jag lämnade tillbaka biljetten. Man kan alltid hoppas!


En sak till som jag hoppas är det inte fanns någon Dolda kameran på plats i alla fall. Det hela skulle nog se lite löjligt ut. Gamla människan i samvetsnöd och beslutsångest över en p-biljett på 15 spänn...



Inga kommentarer: