tisdag, december 08, 2015

Öppet brev till Dzenita Abaza (S)

Hej Dzenita!
Hoppas att du mår bra. Det gör jag, även om det är mycket som händer runt omkring som man måste ta tag i. Med två jobb hos två olika arbetsgivare och utöver detta även ideellt engagemang i kultur och föreningsliv så blir det lite rörigt, men dygnet har 24 timmar och veckan sju dagar, så det ska väl gå att pussla ihop ett sådant liv också. Huvudsaken för arbetstillfredsställelse är ju att man upplever att det som kräver ens tid, kraft och engagemang också är meningsfullt. Sedan är det ju viktigt att inte heller glömma familj och vänner. Det är väl där som man känner som mest dåligt samvete för tillfället, det kan jag medge.

Nu till mitt ärende: Jag vet att det inte är lätt att bringa reda i och få överblick över alla ärenden som går genom kommunen. Stadshuset är inte självklart det kloka och allvetande huset som man gärna vill tro, utan det saknas en hel del pusselbitar där också för att man ska kunna bringa fram en korrekt helhetsbild såväl av verkligheten utanför som av de interna processerna. Jag har tillbringat tillräckligt mycket med tid där för att veta att det förhåller sig så. Dessutom går vissa ärenden framåt i sådan rusande takt att ingen egentligen hinner reagera och än mindre agera i tid. I den situationen tror jag att du befinner dig också när det gäller flyktingmottagandet och akutboendet i kommunen. Jag har själv varit i samma situation som du, om än på en betydligt lägre nivå och i helt andra ärenden. Jag minns ännu hur det kändes. Det kändes inte bra, även om jag trots att jag inte kunde hänga med i och påverka alla turer ändå kunde få ut en lön som räckte till mat och boendekostnader varje månad. Arvoden är ju inte allt här i världen.

Vad jag vill säga är: Det är inget svaghetstecken att be om ursäkt eller att medge att man har gjort fel. Jag vet att du har fått information dig delgiven i efterhand som borde få dig att inse att kommunen, och då menar jag den verksamhet som du själv bär ansvaret för, har agerat felaktigt i turerna kring Lattjoland. Orsaken därtill vet jag dock ingenting om, men ATT det förhåller sig så är ställt utom allt tvivel. Du kan inte skylla på Migrationsverket och inte heller på att frivilligkrafterna inte räckte till (du vet ju att det fanns gott om krafter kvar). Det känns heller inte särskilt fräscht att ansvarig politiker skyller på sina närmaste tjänstemän. Det är inte ett agerande som visar att man som förtroendevald tar sitt ansvar. Det visar snarare på att man inte är vuxen det ansvaret.

Dzenita, ta inte över förhållningssättet från dina kolleger "De tre vise männen" som kanske i mångt och mycket tror sig kunna agera som dina förebilder. De vägrar också att ta ansvar, de smiter undan i lä så fort det blåser och de har aldrig i livet gjort fel, åtminstone inte i kommunpolitiken. Det där sista stämmer naturligtvis inte. Visa dig starkare och klokare än dem! Det vinner både du och vår kommun på.

Flyktingsituationen är vidrig. Jag vet att du har egen erfarenhet av att byta hemland, så jag har ingen som helst anledning att tro att du inte på djupet vet vilket trauma det innebär för någon att inte känna sig eller ens vara välkommen att bygga en framtid åt sig själv och sin familj i det egna landet. Du vet redan vilket stöd som krävs, och du vet också hur bra det kan bli om vi i Sverige tar tillvara varenda unge och varenda vuxen! Låt oss då göra det även i Kalmar. Vi har resurserna och vi har viljan. Låt oss då inte lägga energin på att skylla på andra utan låt oss göra det vi kan, tillsammans.

Att be om ursäkt och att erkänna att man gjort fel är inte ett tecken på svaghet eller på att man är inkompetent och omogen. Det är istället ett tecken på att man lever och utvecklas. Det betyder ju, i själva verket, att man är klokare idag än man var igår och i förra veckan. Det är i sanning något som är positivt!

Hälsningar Birgitta
***
Uppdatering: Undrens tid är inte förbi! Idag (torsdag 10 dec) säger två manliga kommunalråd genom lokaltidningarna att hanteringen blev fel och åtminstone en och en halv av dem medger att politiken bär ansvar för kommunens verksamhet. Det är STORT! Självklart är det på det viset. När kommunen inte har fungerande kommunikation så spelar det ingen roll om politiken har varit inne i det aktuella fallet och gjort eller inte gjort det ena eller det andra. Fallerar kommunikationen åvilar ansvaret ändå ytterst den politiska ledningen. Och en sak till: Alla kan göra fel. Alla gör fel. Att kunna erkänna det tyder på styrka!

2 kommentarer:

Anders Göranzon sa...

Bra skrivet, Birgitta! Har Du fått något svar från Dzenita?

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Anders! Nej, något svar har inte kommit. Det förväntar jag mig inte heller. Jag hoppas på lite attitydförändring istället ;-)