Ja, omsorgsnämnden har gett Ensolution
i uppdrag att granska verksamheten vid Smedängens vård – och
omsorgsboende med anledning av de allvarliga klagomål som framfördes
i våras. Det fanns risk för riktigt allvarliga missförhållanden.
Utredningen har genomförts under sommaren och resultatet fick vi
presenterat för oss vid sittande bord på nämnden igår.
Det är inte tal om något annat än
att det här är allvarliga saker som vi måste ta itu med. Även om
det är en ytterst liten andel av personerna i undersökningen som
ger uttryck för att något någon gång inte har fungerat
tillfredsställande, så är det ändå allvarligt. Det är helt
enkelt inte acceptabelt att gamla och sjuka ska riskera att kränkas,
bli illa bemötta eller få omsorgsinsatser som inte håller måttet.
I Kalmar ska man vara trygg inom äldreomsorgen. Punkt.
MEN, man måste också kunna sansa sig
en aning. Att i det här läget skrika på avgång för såväl
enhetschefer som verksamhetsansvariga, att kräva att anställda på
bred front hängs ut med namn och foto, att lyfta bort folk till
höger och vänster, DET är att hitta på populistiska åtgärder
som inte alls leder till något positivt. Fokus måste väl ändå
vara inställt på att hitta lösningar samt att förhindra att detta
sker igen? Och sådana lösningar snyter man inte fram på direkten.
Det handlar om ganska genomgripande förändringar som behöver gripa
in i både struktur och kultur. Nedan följer mina spontana
funderingar, utan att jag har ambitionen att vara heltäckande eller
ens genomtänkt i alla delar.
Tobakspolicyn, som fullmäktige efter
stor vånda röstade igenom, visar sig inte vara implementerad i
verksamheten. Så kan det naturligtvis bli. Bara för att man
beslutar om en handlingsplan eller en policy så byter inte folk
beteende. Planer och policydokument måste implementeras och följas
upp. Det är varken svårt eller komplicerat, men det måste göras,
och inte BARA på Smedängen. Jag tror nämligen att det kan vara
lite si och så med efterlevnaden både här och där runtom i
kommunen.
Vi måste jobba med det professionella
förhållningssättet. Det är INTE lätt när det handlar om
människor som jobbar inom omsorgen och som i så hög grad är sitt
eget arbetsredskap. Kritik som riktas mot arbetsuppgifternas
utförande blir lätt kritik mot hela personen. Sådant måste hållas
isär för att det ska gå att komma tillrätta med rädslan för att
diskutera sådant som upplevs som felaktigt.
Vikarier blir då och då bemötta på
ett nedlåtande sätt. Det är inte ovanligt inom andra sektorer
heller, men på Smedängen påpekas detta som ett problem på sina
håll. Jag tror att sådant många gånger bottnar i bristande
arbetstillfredsställelse hos ordinarie personal. Trivs man inte med
arbetet så blir det lätt så att man lägger sin frustration på
nya och mindre kunniga medarbetare som då känner sig ännu mer
”gröna” och utsatta. Det är aldrig acceptabelt. I omsorgen
behövs alla som vill dela med sig av sina resurser.
Ja, en ”whistleblower”-funktion bör
kanske övervägas. I den bästa av världar behövs ingen sådan,
men vi är inte där än. Om man inte känner sig riktigt bekväm med
att påtala missförhållanden den ”vanliga” vägen (det behöver
inte betyda att en chefsperson missköter sitt uppdrag, det vill jag
skarpt uttrycka) så kan det finnas en vits att ha en annan och
mindre formell väg att gå. Huvudsaken är att problemen
uppmärksammas och åtgärdas.
Vi får inte glömma att vi har med
människor att göra, och att de allra allra flesta gör ett
fullständigt makalöst arbete varje arbetsdag, MEN det blir fel
ibland. Felen ska åtgärdas, även om de inte är av någon
systematisk art vilket rapporten är tydlig med. Det som har hänt
kan inte göras ogjort, men det är framtiden vi kan påverka. Då
fungerar inte snabba populistiska sensationslösningar som bara är
lösningar till namnet. Det krävs istället hårt arbete och
prioriteringar. DET arbetet har redan börjat.
2 kommentarer:
Ja, och ytterligare en åtgärd är att göra det möjligt för människor att själva ha ett aktivt inflytande på vem de vill rikta förtroendet till.
Att, som vissa politiker vill (däribland du, dessvärre), begränsa denna möjlighet till enbart kommunala vårdgivare är detsamma som att omyndigförklara människor.
För precis som du säger, det är mäniskor det handlar om. Inte politik eller vårdchefer.
I det här fallet har vi låtit personalen vara kvalitetsbedömare. Att endast 5 procent av dem ser vad andra kallar systematiskt inbyggda fel, kan knappast tas till intäkt för att problemet är begränsat. Snarare att det endast är en liten grupp av de anställda som riktar lojaliteten utåt, mot vårdtagarna i stället för inåt mot organisationen.
Dessa fem procent är ett föredöme inte enbartför sina arbetskamrater utan även för sina politiska uppdragsgivare. Det skulle vara välgörande att se motsvarande svängning i lojalitetsriktning från de ansvariga politikerna.
Men Ensolutions granskare är tydliga med en sak, nämligen att det INTE är systematiska fel som sker på Smedängen. Det är hur som helst inte något som kan sopas under mattan. Åtgärder måste vidtas hur eller hur, men det ska vara åtgärder som är verksamma och inte av "plakatpolitik"-modellen.
Sedan är det inte själva valfriheten som skulle vara problemet, utan det är vinstintresset som snedvrider valfriheten. Självklart måste vi vara öppna för icke-vinstdrivande alternativ, men de har svårt att överleva i konkurrens med de stora drakarna, det finns det oräkneliga exempel på. Det här har jag varit tydlig med, precis som att vi måste se till att öka inflytandet och valfriheten inom kommunal verksamhet också. Brukaren i centrum, inte vinsten....
Skicka en kommentar