torsdag, november 04, 2010

"I natt jag drömde...

...något som jag aldrig drömt förut...."

Ja, så var det faktiskt. I natt var jag nämligen på stiftsfullmäktigesammanträde i en lada nånstans ute in the middle of nowhere. Det var kallt och dragigt och varken belysningen eller ljudanläggningen fungerade fullt ut. Ändå skulle vi genomföra sammanträdet. Just det här gången skulle vi debattera en partimotion. Nu HAR ju SD i verkligheten lämnat in en motion som snart ska fullmäktigebehandlas. I den beskrivs ett förslag som går ut på att ungdomar som väljer konfirmation ska få förtur till bostäder när de ska studera. Kyrkan skulle alltså köpa in och förvalta fastigheter med lägenheter för att ha något att locka ungdomar med så att det blir fler som konfirmerar sig. Tanken är väl känd sedan tidigare. Det finns till och med en sång om den med AfterShave och Galenskaparna: "Pappa jag vill ha en synth, pappa jag vill ha en synth när jag konfirmerar mej...." Som sagt, nästa steg är väl att man ska dela ut trisslotter bland nattvardsgästerna för att få fler gudstjänstbesökare. Snacka om att missuppfatta kyrkans uppdrag. Suck.

Hur som helst, nattens motion skulle behandlas den också. Jag trodde det handlade om bostäderna, men det gjorde det icke. Jag begärde ordet, tog med mig mina små anteckningslappar med fransiga sönderrivna kanter upp i talarstolen och började prata i den skorrande ljudanläggningen som tjöt igenom hela salen (Var det väckarklockan som ringde månne?) och insåg att jag inte alls pratade om bostäder och kyrkans uppdrag. Jag pratade istället om djurskydd och miljöförstöring. Jag hade siffror i mängd över hur mycket skit vi människor släpper ut i Guds fria natur och precis allt berättade jag, så mycket att jag fick uppmaningen att gå och sätta mig igen, men jag bet mig fast i talarstolen med näbbar och klor. Apropå näbbar och klor, slutklämmen i anförandet var: "Fler och fler människor engagerar sig för djurskyddet och för djurens framtida rätt att få fortsätta leva på vår jord. I det läget läggs en motion om att vi ska nacka alla duvor. Det tycker jag är vansinnigt."

Ja, visst är det vansinnigt. Frågan är bara varifrån själva drömmen kom. Jag hade ingen aning i morse när jag vaknade, men sen har jag tänkt lite till. Kan det vara så att jag nånstans känner att det finns politiska partier med en politisk agenda som hotar den fria och högt flygande tanken? Ja, det kanske kan vara så. Idag finns det tyvärr hot mot Sveriges demokrati inifrån den parlamentariska demokratins huvudarena. Det är bekymmersamt, men jag förstår inte varför jag måste sysselsätta mig med dem även när jag sover. Då vill jag helst drömma om något annat som är mer angenämt. Och då menar jag varken budgetarbete eller städning ;-)

Inga kommentarer: