torsdag, november 25, 2010

"Budgettider hej hej budgettider...."

Nu är det sannerligen budget som är ordet för dagen. Budget igår i stiftsfullmäktige, budget idag i Kalmarsunds gymnasieförbund, budget i tisdags på KSAU, budget på måndag i kommunfullmäktige och budget just nu i landstingsfullmäktige (tack och lov utan att jag är inblandad). Nåja, det är sånt som man måste göra. Det är klart att besluten om resursanvändningen de kommande åren är viktiga beslut och såna måste man engagera sig i. Lite trist är det dock att det finns så lite utrymme att omfördela bara, men så blir det ju när den stora omfördelningen i det här landet går ut på att flytta pengar från gemensam välfärd till redan stinna privata plånböcker. Sedan kan högeralliansen skrika hur mycket de vill efter förstärkningar på områden där deras egna kompisar i riksdag och regering redan har stängt dörrarna.

Hur som helst, budgetdebatter kan ändå vara lite underhållande och ibland rent av kränkande. Spännande är de i varje fall. Man lär sig lite nytt varje gång. Igår fick jag till exempel lära mig att det finns ledamöter som inte anser sig vara valda till sitt uppdrag genom demokratiska val utan genom sitt dop. Intressant. Då skulle vi ha många fullmäktigeledamöter som aldrig deltar. Jag fick också lära mig att Växjö stift härskar över internationellt vatten. Också intressant, om än ett ganska patetiskt konstaterande som väl egentligen bara kan förklaras av en oemotståndlig längtan efter att få höra sin egen röst.

Som sagt, härskarteknikerna flödar även i budgetdebatterna. Jag utgår kallt från att så kommer att ske i fortsättningen också, åtminstone under överskådlig framtid, men det kommer inte att ske utan att det påpekas. Jag är alltför uppretad för att hålla tyst numera. Attack!

Inga kommentarer: