torsdag, mars 08, 2018

8 mars 2018


Idag är det internationella kvinnodagen. Den 8 mars är en politisk högtidsdag, en dag då man fokuserar på kvinnors villkor i världen, på ojämställdhet och på insatser för att öka rättvisan. Hur svårt är det att förstå en sådan dag?

Jättesvårt tydligen. Det var många år sedan jag mådde illa när lokala socialdemokrater gick runt i centrala Kalmar och delade ut röda rosor till kvinnor vid lunchtid den 8 mars. Det var säkert ett valår förresten. Ytligheten firade triumfer och kvinnor kunde gå hem och sätta en ros på köksbordet och tänka ”tack snälla socialdemokrater för att ni köper en ros till mig när jag inte har råd själv och min man hellre slår mig än ger mig respekt”. Idag möts man av ”grattis på kvinnodagen”. I dagstidningen finns annonser om att man har 20% rabatt på damkläder och damväskor ”endast idag den 8 mars”. Jag har faktiskt inte sett någon man som just idag det här året har uttalat sig om att det är så orättvist med en kvinnodag, men det hänger förmodligen ihop med att jag inte umgås med så många som skulle komma på tanken att säga så i min närhet plus att jag just nu inte kan umgås med någon alls eftersom jag sitter hemma och skriver med enbart högra handen i min ensamhet och inte kan gå ut och träffa någon. Sociala medier kan man ju ändå följa samt vanlig media. Och där, mitt i allt, dyker SR Kalmar (public service!) upp och vill att folk ska skicka in tips på vilka kvinnor som ska hyllas speciellt idag. Varför SR Kalmar, varför???

Snälla kvinnor, kvinnor som gör världen gladare, kvinnor som offrar sig själva för att ta hand om barn, barnbarn och bonusbarn, sjukdomsmärkta kvinnor som använder sina sista krafter för att baka favoritbullar till familjen med flera med flera är värda all kärlek och all uppskattning de kan få! De får troligen alldeles för lite. Jag menar inget annat! Men året har 365 dagar! De ska ha kärlek ALLA dessa dagar! Den 8 mars handlar om att skapa rättvisa för kvinnor. Det är inte ännu en Mors dag.

Fokus tas från den kollektiva kvinnokampen för en rättvis värld och läggs istället på enskilda kvinnor som gör en massa heroiska saker som inte har ett dugg med kampen att göra. Jag säger det igen: Jag missunnar ingen av dem välförtjänt uppmärksamhet, kärlek och rosor. Vad jag säger är att de blir missbrukade än en gång och nu används som ett alibi. De brukas i syfte (eller det får åtminstone den effekten) att minska engagemanget i kampen för en rättvis värld, och jag tycker att det är skamligt. Individ ställs mot kollektiv, och båda förlorar. Det är helt enkelt inte rätt. Jag undrar om radion verkligen hade tänkt färdigt här.

Ännu mer skamligt är det förstås att utnyttja 8 mars till att öka kommersialismen genom att ha endagsrea på 20% eller att gratulera oss kvinnor. Det är att spotta på den kvinnliga rösträtten och att sparka på suffragetterna och på kvinnor som med livet som insats kämpar mot kulturellt, politiskt, strukturellt och religiöst förtryck. Det är att sätta kniven i hjärtat på dem som arbetar mot kvinnlig könsstympning och för medicinsk behandling åt kvinnor som inte får någon pga sitt kön. Skämmes ta mig sjutton!

Ni som gratulerar och inte tänker längre än näsan räcker, vem ska ni gratulera den 16 oktober då vi ska ”fira” världshungerdagen? Finns det någon speciell svältande som förtjänar att lyftas fram? Eller fattar ni då att uppgiften är att se till att resurserna fördelas så att maten räcker till alla? Hur svårt är det då att fatta vitsen med 8 mars som politisk högtidsdag? Och att det som ska göras är att minska orättvisorna och att alla, även du och jag, kan göra åtminstone NÅT för kärlekens, etikens, moralens och hållbarhetens skull?


Inga kommentarer: