måndag, februari 01, 2016

Why start a fire? Why not?

Det har inte blivit mycket skrivet sedan mamma gick bort. Det gäller allt, inte bara här på bloggen. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att koncentrera sig på författande. Det märks inte minst på ett av mina jobb, den halvan som består av att skriva, analysera, formulera och kreera. Den andra halvan, som består av musik är lättare att hantera i det här läget. Även om det är tungt, så är det ändå möjligt. Enligt Bibeln ska man tacka Gud i livets alla förhållanden. Det har jag försökt med, genom att spela och att sjunga. Det har funkat hyfsat, bland annat tack vare en fantastisk kyrkokör som igår förgyllde högmässan på ett alldeles särskilt sätt. "Walk in the light" behöver vi påminna oss om alldeles speciellt i dessa dagar. Tack och lov har jag ett förstående sammanhang omkring mig både i kyrkan och på HRF!

Idag har jag varit på plats i Stockholm för ett gruppmöte på HRF med Seniorgänget, och givet förutsättningarna gick det riktigt bra. Man är inte så katig en dag när man har förlorat sin mamma i närtid, när man är genomförkyld och har luftrör/lungor som skriker av smärta och man inte har sovit sedan kl 02.24. Då är man rätt låg om man räknar ingångsvärdet, trots luftfärden hit. Det känns liksom i varenda cell. Just nu sitter jag ändå på Bromma efter ett heldagsmöte och väntar på att lyfta hemåt. Sällan har det känts så vansinnigt skönt att nalkas gamla Kalmar, trots dagens (i och för sig mycket väntade) besked därhemma om att östra Småland kommer att få leva i höghastighetstågskugga i framtiden. Vem med öppna ögon och öron trodde nåt annat?

Ändå, sedan jag vaknade så ohemult tidigt i morse, så är det en fras som har ekat i mitt inre: "Why start a fire? Why not?" Längtan efter lite action gör sig alltså påmind. Det finns så mycket som skulle behöva förändras, och jag vet ju med mig att om inte jag själv vågar ta steget att tända elden så kan jag inte sitta tyst och vara sur för att inte någon annan gör det. Det passar mig helt enkelt att vara tyst! Vi har ju ett uppdrag, du och jag!

Upp till kamp, även om det tar emot! Människor lider, förlorar sin framtid och stängs in innanför murar som visserligen skyddar men också spärrar in och stänger ute. Fullständigt horribla scener utspelas i verkligheten, och vi kan inte bara sitta stilla och vara tysta. Tystnaden har aldrig varit ett verksamt redskap i kampen för en mänskligare framtid.

Why start a fire? Frågans uppenbara svar är: Why not? Det är ju därför, för att ta hand om din broder och din syster, som du är här.

Inga kommentarer: