lördag, december 05, 2015

SOS

Under åttiotalet gav gruppen Terra Nova ut en skiva med titeln Blindbockslek. Jag lyssnade på den, verkligen lyssnade, och lärde mig så småningom alla texter utantill. Igår, när jag lunchade med en god vän, dök en av låtarna upp ur minnet (Vänd dig om med text av Göran Sahlberg och musik av Bengt Johansson) eftersom vi pratade om betydelsen av hopp för människan. Utan hopp kan nämligen ingen människa leva. I morse när jag vaknade var det ett annat av spåren som snurrade på hjärnans skivtallrik. Det var SOS (samma upphovsmän som ovan). Jag delger er texten här. Jag släpper inte hoppet, men det känns en aning mörkt nu... och det känns som om det är dags att stava på lösenorden...

När förförelsens vilda hundar ger skall
och makterna klänger på låset
är det dags att stava på lösenorden
från välfärdens katakomber

Där i tystnaden griper vi efter varann
Varje handslag är som ett ord
Varje ord är som ett mättande bröd
Varje blick som ett minnesvärt vin

Denna måltid, den allra sista
när kvällen är mycket sen
och därute klottrar man redan
längs väggarna orden "häng gud"

Men de heligas envetna SOS
pulserar alltjämt genom natten
Det är dags att stava på lösenorden:
Kom Herre Jesus!
Kom Herre Jesus, kom!
(Text: Bengt Johansson, musik: Göran Sahlberg)
SOS från skivan Blindbockslek (1985) Cantio Records


Inga kommentarer: