måndag, maj 18, 2015

Apropå generaliseringar

Man skulle ju kunna tro att
  • alla gubbar är patriarkala missfoster utan självinsikt
  • alla stora hundar är farliga
  • alla vänsterfeminister är militanta och uppmanar till att döda härskarklassen
  • alla journalister antingen röker ihjäl sig eller förgiftar sig med koffein
  • alla företagsledare är elaka blodsugare som livnär sig enbart på andras arbete
  • alla vänsterpartister antingen är gammalkommunister eller gåsleverkommunister
  • alla kristna tillhör en halvtokig och värdekonservativ extremhöger
  • alla tonåringar har svårt att stiga upp ur sängen frivilligt före kl 12 på dagen
  • alla pensionärer är farliga i trafiken
  • alla folkpartister tror att kadaverdisciplin i skolan är lösningen på samtliga pedagogiska problem
  • alla studenter inom fil fak är introverta och samhällsonyttiga filosofer
  • alla teknikstudenter är naiva och enögda teknikoptimister utan livsinsikt

Jag menar, nog sjutton har man mött minst en individ av varje sådan kategori som passar perfekt in på den beskrivningen? Samtidigt så minns jag hur oerhört ledsen och kränkt jag blev en gång när jag som ordförande i kultur- och fritidsnämnden, representerande majoritetens minsta parti vilket i sig innebar en hel del vardagligt stångande både till höger och vänster, diskuterade de oanständigt små kulturresurserna med en brinnande kultursjäl i folkvimlet på en av stadens gator. Plötsligt säger vederbörandes sällskap med avsky i rösten: "Man ska aldrig lita på en politiker." Min reaktion blev att tystna samt att i mitt stilla sinne tänka tre saker: 1. Du vet INGET om mig (hur jag fungerar, vad jag gör, vilka strider jag tar och vilka svidande nederlag jag helt enkelt får finna mig i på grund av att andra har makt)! 2. Vad i all världen hindrar DIG från att engagera dig när vi andra tydligen är både korkade och oärliga? 3. Politikerföraktet lever i högsta välmåga, och det finns tydligen inget jag kan göra åt det.

Men, snälla nån, att generalisera på det här viset går ju inte. Det är inte bara elakt och respektlöst, det är rentav vansinnigt korkat. Varför är det då så många som fortsätter med att göra EXAKT detta? Alltså, ALLA gör inte det, men en del och tyvärr tycker jag mig se tecken på att ofoget sprider sig. Kanske är det dags att utmana ännu en fördummande trend här i den bästa av världar innan dumheten upphöjs till statsbärande ideal?

Inga kommentarer: