fredag, januari 18, 2013

Ge inte upp!

Många drabbas av känslor av hopplöshet då och då. Kanske händer det oss alla? Hur som helst, hösten och vintern kan inbjuda till sådant för många här uppe i vårt land som inte gillar klimatet vi har. Då kan det vara lättare att hamna i apati och tankar som"det spelar ingen roll vad jag gör, det är kallt och otrevligt ändå". Jag är inte sådan. Jag gillar kylan och mår som bäst när temperaturen letar sig ner under nollstrecket, även om kroppen inte gillar det fullt ut. Trasiga nerver gillar inte kyla, men det gör jag!

Hur som helst, det spelar ALLTID roll vad vi gör. Även om många resignerar inför tanken "Det tjänar inget till i alla fall" så måste man inse att man har en betydelse, i det stora och i det lilla. Om man ger upp, vem står då upp för det rätta? Om man tystnar, vem ska då säga de förlösande orden som bara DU kan säga? Vem ska påtala stanken från ruttna argument och ersätta dem med friska som ger en hållbar framtid om inte DU gör det?

Så ge inte upp. Vi behövs! Det vi gör är viktigt, även om det kan kännas tungt ibland. Då får vi söka stöd hos varandra. Det har jag fått lära mig att göra, the hard way, och det är jag innerligt glad för idag. Att däremot ompröva i vilka former och på vilka arenor vi arbetar då och då, det är bara nyttigt och ett tecken på att man lever, tänker och vågar göra nytt. Vi har en kamp att vinna, vi som kämpar för rättvisa, solidaritet, kärlek och mångfald. Låt oss inte lämna WO i den kampen. Då når vi aldrig fram till de resultat världen och vi människor behöver.

Inga kommentarer: