måndag, augusti 06, 2012

Back on the road again...

Det är med blandade känslor man återgår till kalmarpolitiken efter en ganska lång sommar. Jag hoppas på att kunna tillföra något den stundande hösten för Kalmars utveckling. Det är ju därför jag är här.

Den politiska situationen har blivit något rörig, minst sagt. Det är lite som Kalle Anka, Musse Pigg och Janne Långben på campingsemester i julaftonens traditionella disneyprogram. Frågan ”Vem är det som styr egentligen?” har fått ny aktualitet. Det är inte nog med att det finns någon form av tillväxtgrupp över blockgränserna, nu finns det även samarbete på andra nivåer. Båda delarna verkar dock vara lika slutna och exklusiva.

Det är inte så att jag gillar skvaller. Jag undviker i möjligaste mån att få sånt i öronen, och gör vad jag kan för att låta bli att sprida det, men när det uppstår situationer som påverkar vår gemensamma verksamhet och väljarnas förtroende, då måste alla inblandade stanna upp och tänka till. Sådant kan aldrig vara en privatsak. Demokratin kan inte hanteras vårdslöst och i slutna rum.

Politiken ska föras i öppenhet, i respektfullt samarbete, med ideologin i hjärta och hjärna och med alla invånares bästa för ögonen. Det ska självklart vara samma fokus i höst som tidigare, åtminstone för min del. Annars får det nog sjutton vara. Och det tycker jag faktiskt vore ganska sorgligt, för det man tror på, vill göra och har satsat ordentligt på vill man inte ge upp om man inte av ärliga skäl helt enkelt måste.

Inga kommentarer: