måndag, juni 04, 2012

Trosbekännelse och vilja till aktion

Jag tror på en Gud, som är helig och varm,
som ger kampglöd och identitet,
en helande Gud som gör trasigt till helt,
som stärker till medvetenhet.


Jag tror på en Gud, som gråter med mig,
när jag gråter så allting är gråt,
en tröstande Gud som kan trösta likt den,
som väntar tills gråten gått åt.


Jag tror på en Gud, som bor inom mig
och som bor i allt utanför,
en skrattande Gud som vill skratta med mig,
som lever med mig när jag dör.

(En text av Christina Lövestam, tonsatt av Jan Mattsson)

En kämpande, rättvis, kännande, gudomlig och i allra högsta grad mänsklig Gud. Det är en sådan Gud jag tror på, och det är en sådan Gud som har skapat människan till sin avbild. Det manar både till eftertanke och till aktion. För inte ser världen ut som den borde??? Framåt kamrater, vi har en hel värld att arbeta i! MOT orättvisor, utsugning, ondska, våld och allsköns elände och FÖR kärlek, vänlighet, hederlighet och medmänsklighet.

Vad väntar vi egentligen på?

Inga kommentarer: